Czym jest inwersja w literaturze i w jakich utworach występuje?
Słyszałeś/słyszałaś wcześniej o inwersji w literaturze? A może zastanawiasz się, w jakim celu autorzy stosują ją w swoich utworach? W takim razie jesteś we właściwym miejscu w Internecie! Z tego wpisu dowiesz się wszystkiego, co potrzebne na temat szyku przestawnego w zdaniu i poznasz przykłady tego zabiegu stylistycznego.
Co to jest inwersja literacka?
Inwersja to zabieg stylistyczny szczególnie popularny w poezji barokowej i klasycystycznej. Polega on na celowym odwróceniu szyku wyrazów w zdaniu lub wtrąceniu do grupy wyrazów powiązanych relacjami składniowymi, innego wyrazu lub wyrazów spoza tej grupy. Z tego powodu inwersję określa się także jako szyk przestawny zdania, obok innych, mniej popularnych nazw, takich jak przestawnia, przekładnia, czy hyperbaton. Samo słowo inwersja pochodzi od łacińskiego słowa inversio oznaczającego odwrócenie. Dowiedz się, co jeszcze charakteryzowało literaturę baroku oprócz stosowania przez poetów i pisarzy tego zabiegu stylistycznego.
Chcąc nie chcąc, rodzi się pytanie o to, czy gramatyka języka polskiego pozwala na wprowadzanie takich zmian w szyku wyrazów w zdaniu bez konsekwencji dla jego całościowego znaczenia. Na szczęście nasza mowa ojczysta posiada możliwość odmiany niektórych części mowy przez przypadki, czyli deklinacji. Sprawia to, że o znaczeniu zdania decyduje nie szyk użytych w nim wyrazów, ale ich formy fleksyjne. Czy zatem zastosowanie inwersji nie zmienia w zdaniu zupełnie niczego i możemy wyrazy przestawiać według własnego widzimisię? Niekoniecznie! Istnieje coś takiego, jak szyk normalny zdania, uznawany za neutralny, po który sięgamy instynktownie, budując wypowiedź: Ala głaszcze kota. Zastosowanie inwersji w przytoczonym przykładzie sprawi, że położymy nacisk na jego różne elementy: Ala kota głaszcze (a nie na przykład karmi). Kota głaszcze Ala (a nie na przykład Robert).
Najważniejsze funkcje inwersji w utworach literackich
Wiemy już, że dzięki zastosowaniu inwersji sens wypowiedzi zostaje zachowany, jednak nacisk może zostać przesunięty na jej wybrany, mniej oczywisty element. WIdzimy więc, że ten zabieg stylistyczny zwraca uwagę czytelnika i wskazuje mu wprost – tutaj pisarz lub pisarka chce powiedzieć nam coś istotnego! Należy pamiętać, że inwersja literacka to zabieg stosowany przez autora/autorkę celowo, a więc nie wynika on z nieznajomości reguł gramatycznych języka, ale ze świadomej potrzeby wskazania na konkretną część zdania. Nie należy zatem rozpatrywać jej w kategorii błędów językowych.
W jakim jeszcze celu autorzy stosują w swoich dziełach zdania o szyku przestawnym? Może on korzystnie wpłynąć na melodię i dynamikę tekstu lub przeciwnie – uczynić go bardziej rwanym i „chropowatym”. W utworach napisanych wierszem potrafi podsunąć on zgrabny rym w odpowiednim momencie. Zastosowanie inwersji często nadaje wypowiedzi bardziej podniosły, uroczysty ton. Inwersja bywa także rodzajem zabawy z odbiorcą utworu, pomagającym wykreować z przymrużeniem oka pewną postać. Tak na przykład postąpili twórcy filmów z serii „Gwiezdne wojny”, którzy powołali do życia postać Mistrza Yody, chętnie posługującego się w swoich wypowiedziach właśnie inwersją.
Przykłady inwersji w literaturze
W literaturze znajdziemy wiele przykładów inwersji. Pojawia się ona już Biblii, a nawet jest uważana za jeden z wyznaczników stylu biblijnego.
I nazwał Bóg światłość dniem, a ciemność nazwał nocą.
Rdz 1, 5.
Oto dzieje Noego. Noe, człowiek prawy, wyróżniał się nieskazitelnością wśród współczesnych sobie ludzi; w przyjaźni z Bogiem żył Noe.
Rdz 6, 9.
Po inwersję sięgał także Mikołaj Sęp Szarzyński, polski poeta tworzący na przełomie renesansu i baroku:
Cóż będę czynił w tak straszliwym boju,
Wątły, niebaczny, rozdwojony w sobie?
Królu powszechny, prawdziwy pokoju,
Zbawienia mego jest nadzieja w Tobie!
Sonet IV (O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem)
Niebo koroną, mężnym ojczyzna go zowie,
A my go wyznawamy królem, Sarmatowie.
Na obraz Stefana Batorego, Króla Polskiego
Inwersja stosowana jest także przez poetów współczesnych:
Mosty trzeba z powrotem
i dworce na nowo.
W strzępach będą rękawy
od zakasywania.
Wisława Szymborska, Koniec i początek
Który skrzywdziłeś człowieka prostego
Śmiechem nad krzywdą jego wybuchając,
Gromadę błaznów koło siebie mając
Na pomieszanie dobrego i złego (...).
Czesław Miłosz, Który skrzywdziłeś
Ojcze nasz, któryś jest niemy,
który nie odpowiesz na żadne wołanie,
a tylko rykiem syren co rano dajesz znać, że świat
ciągle jeszcze istnieje (...).
Stanisław Barańczak, NN próbuje sobie przypomnieć słowa modlitwy
Również warte przeczytania
Sprzedaj książki
Wypłaciliśmy już 29 864 728 zł za sprzedane książki w Skupszop.pl
Polecamy sprawdzić
Korzystaj wygodnie z naszej aplikacji
Powiązane wpisy
28 kwietnia 2022
3 października 2022
24 lipca 2022
3 października 2022
30 sierpnia 2021
24 lipca 2022
28 października 2021
Komentarze
Brak komentarzy...
Dodaj komentarz
Zaloguj się na swoje konto, aby mieć możliwość komentowania. Przejdź do strony logowania.