Najprościej rzecz ujmując, metafora to takie połączenie słów, które nabiera nowego, przenośnego znaczenia. Oznacza to, że zestawiane ze sobą słowa rozumiane dosłownie nie mają większego sensu, jednak należy je rozważać jako całość i rozszyfrowywać ich znaczenie w odniesieniu do siebie. Istnieje wiele połączeń między metaforą a innymi środkami stylistycznymi.
Najczęściej porównywana jest ona do związku frazeologicznego. Przypomnijmy, że związki frazeologiczne są to zwroty złożone z połączenia słów, których znaczenie jest powszechnie znane i utrwalone kulturowo. W przypadku metafory nie musi zachodzić jeden z tych warunków – mogą być tworzone na bieżąco, w zależności od potrzeby chwili. Oznacza to w praktyce, że każdy związek frazeologiczny jest w istocie metaforą, jednak metafora może, ale nie musi, być związkiem frazeologicznym. Warto również zwrócić uwagę na inne środki stylistyczne, ponieważ metafora może przybierać również formę epitetu czy porównania – najważniejszą przesłanką jest ich niedosłowne rozumienie.
Istnieje kilka rodzajów metafory. W zależności od tego, w jaki sposób zostały stworzone, możemy podzielić je na:
- metonimie – polegają na zastąpieniu nazwy zjawiska nazwą innego przedmiotu lub zjawiska, które pozostaje w związku z nim (istotę dobrze oddaje wyrażenie „jestem samochodem” – oczywiście nie jestem obiektem, tylko przyjechałem na miejsce autem). Jej odmianą jest synekdocha, polegająca na zastąpieniu nazwy częścią obiektu („poprosić o rękę” – w tym przypadku nie jest to prośba o zgodę na dotyk, tylko propozycja małżeństwa);
-
katachrezy – polegają na zestawieniu ze sobą dwóch dość odległych znaczeniowo słów, by razem utworzyły całość o znaczeniu przenośnym (gdy słyszymy że „diabeł tkwi w szczegółach” to nie rozważamy egzorcyzmów, tylko staramy się dokładnie dowiedzieć, jak coś funkcjonuje);
-
peryfrazy – to zastąpienie słowa przez jego opis lub metaforę, np. „moje miejsce na ziemi” zamiast „dom”;
-
hiperbole – chodzi w niej o zamierzoną przesadę, by emocjonalnie podkreślić skalę zjawiska (oczekiwanie może „zająć wieki”, ale przecież tak naprawdę to raczej nie potrwa tak długo);
-
animizacje – polegają na nadaniu przedmiotom nieożywionym i pojęciom abstrakcyjnym cech istot żywych („czas biegnie”, co wcale nie znaczy, że się przemieszcza w przestrzeni);
-
personifikacje – to nadanie zwierzętom czy zjawiskom cech i zachowań przypisywanym ludziom (wszyscy słyszeliśmy na pewno jak „ptaki śpiewają”, jednak pod kątem naukowym nie możemy użyć takiego sformułowania, odnosi się ono do naszego skojarzenia z ludzkim śpiewem);
- synestezje – to przypisywanie konkretnemu zmysłowi odbierania wrażeń, które nie są dla niego przypisane (na przykład „słodka muzyka”; słodkość kojarzy nam się z czymś przyjemnym, dlatego przypisujemy ją również do innych zjawisk). Synestezje są chętnie wykorzystywane w literaturze.
Komentarze
Brak komentarzy...
Dodaj komentarz
Zaloguj się na swoje konto, aby mieć możliwość komentowania. Przejdź do strony logowania.