Alegoria: przykłady w literaturze
Alegoria jest bardzo przydatna nie tylko, jako jedyny element alegoryczny dzieła, upraszczający wyłuszczenie konkretnych poglądów/znaczeń itp. Wykorzystanie alegorii jest również charakterystyczne dla utworów w całości alegorycznych. Jako sztandarowy przykład alegorii w literaturze można podać słynne bajki Ignacego Krasickiego, jednego z najwybitniejszych przedstawicieli polskiego oświecenia. W bajkach Krasickiego zwierzęta są obdarzone ludzkimi cechami – list jest chytry, jagnię łagodne i bezbronne a mrówki pracowite. Te cechy zwykle w Polsce przypisujemy wymienionym zwierzętom, co ułatwia zrozumienie przekazu płynącego z bajki oraz jej morału. Czytając bajki Krasickiego, odbiorca, znając alegoryczne znaczenie przedstawionych zwierząt, nie powinien mieć żadnego problemu z ich prawidłową interpretacją.
Innym znanym w polskiej literaturze utworem, w którym czytelnik może znaleźć łatwo rozpoznawalną alegorie jest dramat Stanisława Wyspiańskiego – „Wesele”. W prawdzie „Wesele” jest przede wszystkim dramatem symbolicznym (czyli, jak sama nazwa wskazuje, bazującym na zastosowaniu dużej liczby symboli), a jak już wcześniej wspomnieliśmy, symbol i alegoria nie są pojęciami tożsamymi, jednak w swoim utworze Wyspiański umieścił również złotą podkowę, którą zgubił Wernyhora, a podkowę w polskiej kulturze jednoznacznie można zinterpretować, jako alegorię szczęścia. Generalnie „Wesele” to dobry przykład tego, jak odróżnić alegorię od symbolu. Podkowa, jako alegoria jest czytelnie zrozumiała. Z kolei, obecny w „Weselu” taniec chocholi to symbol, który można interpretować, jako bezczynność, odrętwiałość polskiego narodu. Podkowę, jako alegorię szczęścia jest w stanie z łatwością rozpoznać każdy czytelnik, niezależnie od tego, w jakim utworze literackim się pojawi. Taniec chocholi natomiast wprowadził Wyspiański i jest on symbolem nierozerwalnie związanym z „Weselem” – trzeba znać cały dramat i jego wydźwięk, żeby prawidłowo go zrozumieć.
Bardzo często alegoria jest personifikacją, czyli przedstawianiem przedmiotów lub innych elementów fabuły, w charakterze człowieka. Co to oznacza w praktyce? Jako przykład personifikacji można przedstawić śmierć, która w utworach literackich często występuje w formie ludzkiego szkieletu. Personifikacją śmierci bywa także zakapturzona postać, która zazwyczaj jest przedstawiana z atrybutem w postaci charakterystycznej kosy. Zarówno kosa, jak i szkielet to łatwo zrozumiałe alegorie, które od razu kojarzą się ze śmiercią. Alegoria śmierci, jako szkieletu była powszechnie wykorzystywana zwłaszcza w epoce średniowiecza, kiedy z uwagi na zainteresowanie religią, bardzo duży nacisk kładziono również na doczesność ziemskiego życia.
Charakterystycznym motywem średniowiecza był „taniec śmierci” – danse macabre, przedstawiany, jako taniec kościotrupów z ludźmi różnych stanów. Tym sposobem średniowieczni twórcy pokazywali, że niezależnie od zasobności portfela, każdy kiedyś umrze. Człowiek, niezależnie od stanu, który reprezentuje, jest równy wobec śmierci. Personifikacja śmierci w jednym z najbardziej znanych utworów okresu średniowiecza – dialogu „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” miała natomiast postać rozkładających się kobiecych zwłok, które również stanowią bardzo sugestywną alegorię.
Zobacz także: Na czym polega impresjonizm w literaturze?
PODSUMUJMY: alegoria to środek pozwalający na metaforyczne przedstawienie przedmiotu, idei, poglądu itp. Tym co odróżnia alegorię od symbolu jest jej prosta, niepozostawiająca jakichkolwiek wątpliwości interpretacja. Osioł zawsze jest alegorią upartości, natomiast kościotrup natychmiast rodzi skojarzenie ze śmiercią. Symbole natomiast mogą być inaczej interpretowane w zależności od dzieła literackiego, którego są częścią. Rolą alegorii w literaturze jest więc „przemycenie” ukrytych znaczeń i ich obrazowe przedstawienie, niewymagające od autora długich opisów czy wyjaśnień. Alegoria umożliwia więc specyficzną konstrukcję utworów, które mogą być alegoryczne w całości, jak bajki Ignacego Krasickiego.
Komentarze
Brak komentarzy...
Dodaj komentarz
Zaloguj się na swoje konto, aby mieć możliwość komentowania. Przejdź do strony logowania.