Środki stylistyczne w „Odzie do młodości”
Czymże byłaby oda bez używania środków stylistycznych? Na przykładzie „Ody do młodości” Adama Mickiewicza zobaczmy, w jaki sposób stworzono barwny język i pokazano kunszt poetycki autora. Zacznijmy od apostrofy, która powraca w wielu miejscach utworu. Bezpośredni adresat jest określony już w tytule, a w treści często możemy znaleźć apostrofy skierowane bezpośrednio do niego („Młodości! dodaj mi skrzydła!”). Inne skierowane są również do przyjaciół, wolności czy samego czytelnika („Witaj jutrzenko swobody”, „Razem młodzi przyjaciele”). Bardzo dużo użytych epitetów sprawia, że język jest bardzo ozdobny, wyrazisty („wody trupie”, „droga stroma i śliska”, „orla lotów potęga”, „złote malowidła”). Podobne zadanie spełniają porównania, zarówno proste, jak i homeryckie („jak bańka prysnął o szmat głazu!”, „Jako piorun twoje ramię!” oraz fragment dotyczący Heraklesa). Znajdziemy również metafory („Serca niebieskie poi wesele”, „spólnemi łańcuchy opaszmy ziemskie kolisko”) czy personifikacje („okiem słońca”, „Gwałt i słabość bronią wchodu”). Także alegorie podkreślają obraz, który autor tworzy, by ukazać obecną sytuację („Sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem”). Jak widać, środki stylistyczne to nieodłączna część tego utworu, stanowiąca o jego ostatecznym kształcie, prezentująca umiejętności autora i współtworząca kanon polskiej literatury pięknej.
Komentarze
Brak komentarzy...
Dodaj komentarz
Zaloguj się na swoje konto, aby mieć możliwość komentowania. Przejdź do strony logowania.