28 października 2021
Katastrofizm w literaturze. Na czym polega i w jakich utworach się pojawia?

Katastrofizm w literaturze. Na czym polega i w jakich utworach się pojawia?

5 min

Na przestrzeni lat w literaturze europejskiej pojawiało się wiele kierunków i prądów, mających ogromny wpływ na ówczesnych twórców. Popularnym motywem były i nadal są, na przykład, relacje rodzinne w literaturze, często będące usprawiedliwieniem dla konkretnego zachowania lub postaw bohaterów. W tym artykule zajmiemy się nurtem, jakim był katastrofizm w literaturze – spróbujemy sobie odpowiedzieć na pytanie, czym się charakteryzował, z jakich wydarzeń wyrastał i jacy pisarze czerpali z niego pełnymi garściami. 

Katastrofizm: definicja

Co to jest katastrofizm w literaturze? Tym mianem określa się nurt, którego głównym założeniem jest przekonanie o zbliżającym się końcu znanej dotychczas cywilizacji, jej upadku, również w kontekście powszechnie podzielanych wartości. Esencję katastrofizmu oddaje już sam termin – katastrofa, na bazie którego ukuto dla niego nazwę. Katastrofizm w literaturze zaczął pojawiać się po raz pierwszy pod koniec XIX stulecia i wówczas bywał często wyrazem strachu przed tym co przyniesie nowe stulecie. 

 

Motywy katastroficzne są zresztą widziane również w literaturze późniejszego okresu. Wiek XX to trudny okres w historii Europy, przede wszystkim z uwagi na ówczesne konflikty zbrojne, dlatego katastrofizm na dobre zadomowił się w dziełach literackich dwudziestolecia międzywojennego, czasu II wojny światowej oraz okresu bezpośrednio po jej zakończeniu, kiedy w europejskich społeczeństwach pobrzmiewały jeszcze echa wojny. 


Zobacz także: Związki frazeologiczne – przykłady i podstawowe funkcje. Dowiedz się, co musisz wiedzieć na ten temat!

Podstawowe cechy katastrofizmu

Katastrofizm cechował się przede wszystkim dość widocznym uczuciem gorączkowości i nerwowego niepokoju. W utworach wpisujących się w nurt katastroficzny wyraźnie dało się zauważyć złowieszcze, posępne przewidywania na temat przyszłych wydarzeń i fatalistyczne nastawienie. W literaturze katastroficznej bardzo często pojawiały się motywy związane, na przykład, z końcem świata. Generalnie, dla twórczości katastrofistów charakterystyczne było skrajnie defetystyczne i kasandryczne podejście do przyszłości ludzkiej cywilizacji. 

Przedstawiciele katastrofizmu w literaturze polskiej

Motywy katastroficzne są bardzo widoczne w polskiej literaturze przełomu XIX i XX oraz lat późniejszych. Dlaczego? Przede wszystkim z uwagi na ówczesną sytuację polityczną kraju: zabory, walki narodowo – wyzwoleńcze, później I wojna światowa, dwudziestolecie międzywojenne, II wojna światowa oraz okres PRL-u. W związku z tymi doświadczeniami wielu polskich literatów przemycało w swojej twórczości katastroficzne podejście. Kto w takim razie należał do czołowych przedstawicieli katastrofizmu na rodzimym poletku?

 

  • Jan Kasprowicz. Jan Kasprowicz to polski poeta, który tworzył pod koniec XIX i na początku XX wieku, których w swoim dorobku literackim wiele miejsca poświęcił Tatrom. W twórczości Jana Kasprowicza da się również wyodrębnić zauważalne wątki katastroficzne, zwłaszcza w jego „Hymnach”. Świetnym przykładem tendencji katastroficznych jest hymn „Dies irae”, czyli, w przełożeniu na polski „Dzień gniewu”, który jednocześnie wpisuje się w tendencje literackie widoczne w okresie Młodej Polski. W hymnie pojawia się katastroficzny motyw sądu ostatecznego. Hymn jest również ciekawym spojrzeniem na relację pomiędzy człowiekiem a Bogiem i kwestię ludzkiej grzeszności. 
  • Tadeusz Gajcy. Tadeusz Gajcy to jeden z najbardziej znanych poetów tak zwanego Pokolenia Kolumbów, czyli literatów urodzonych w latach 20. XX wieku, na których życiu piętno odcisnęła II wojna światowa. Gajcy walczył i zginął w czasie powstania warszawskiego. W jego twórczości z okresu II wojny wyraźnie da się zauważyć elementy katastrofizmu. W swojej poezji w tym czasie Gajcy bowiem często wspominał, między innymi, o śmierci. 
  • Krzysztof Kamil Baczyński. Krzysztof Kamil Baczyński to kolejny przedstawiciel Pokolenia Kolumbów i jeden z najwybitniejszych polskich poetów, autor erotyków pisanych dla jego żony – Barbary. Baczyński, podobnie jak Gajcy, walczył i zginął podczas powstania warszawskiego. W jego wierszach pisanych w okresie okupacji zdecydowanie widać wpływy katastrofizmu i elementy apokaliptyczne. Baczyński często wspominał o nieuchronnym losie całego pokolenia – da się to szczególnie zauważyć w wierszu „Pokolenie”.
  • Tadeusz Konwicki. Elementy katastroficzne w twórczości Tadeusza Konwickiego są widoczne w jego wydanej w latach 70. XX wieku powieści – „Mała apokalipsa”, w której, jak wskazuje tytuł, pisarz wykorzystał motyw apokalipsy, bardzo charakterystyczny dla katastrofizmu. Książka opowiada o pisarzu żyjącym w Polsce Ludowej, który ma dokonać samospalenia. 

 


PODSUMUJMY: katastrofizm, jako tendencja literacka, zaczął się pojawiać już pod koniec XIX i wówczas był ściśle związany z poczuciem niepokoju, jaki niósł koniec jednego stulecia. W latach późniejszych wizje katastroficzne w dużej mierze pojawiały się, jako odpowiedź na zawirowania historyczne XX wieku, w tym dwie wojny światowej. Katastrofizm charakteryzował się przede wszystkim fatalistycznym przekonaniem o tym, że ludzką cywilizację i kulturę czeka niedługi koniec. W polskiej literaturze motywy katastroficzne widoczne były, między innymi, w twórczości poetów: Jana Kasprowicza, Tadeusza Gajcego i Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.

Komentarze

Brak komentarzy...

Dodaj komentarz
Tekst musi mieć więcej niż 50 i mniej niż 20000 znaków.

Dodaj komentarz

Zaloguj się na swoje konto, aby mieć możliwość komentowania. Przejdź do strony logowania.

Również warte przeczytania

Sprzedaj książki

Wypłaciliśmy już 29 864 728 zł za sprzedane książki w Skupszop.pl

Kamera

Korzystaj wygodnie z naszej aplikacji