5 sierpnia 2019
Kto to jest ghostwriter?

Kto to jest ghostwriter?

4 min

Praca ze słowem zmieniała się na przestrzeni kolejnych lat. Dzisiaj już coraz mniej osób wie, co robił zecer – specjalista mający ogromny wpływ na druk, ale pojawiły się nowe profesje, takie jak ghostwriter. Na czym polega praca ghostwritera? Co w praktyce ghostwriting może oznaczać dla osoby, która zdecyduje się na podjęcie podobnego zadania? 

Ghostwriter: definicja

Zacznijmy od wyjaśnienia sobie podstawowego terminu: co to jest ghostwriting? Chcąc odpowiedzieć na to pytanie, powinniśmy najpierw zacząć od rozczłonkowania oraz przetłumaczenia na język polski terminu „ghostwriter”. Ghost, w przełożeniu z angielskiego na język polski, oznacza po prostu ducha. Writer natomiast możemy przetłumaczyć, jako: pisarz. Teraz sprawa jest prosta, prawda? Kto to jest ghostwriter? Dosłownie więc ghostwriter znaczy: pisarz – duch. Już samo tłumaczenie może nam więc wiele powiedzieć o naturze tej profesji.
 
Praca, jaką jest ghostwriting polega na napisaniu tekstu, na przykład książki, ale wbrew pozorom, to nie ghostwriter jest wymieniany, jako autor. Wyjaśnijmy to sobie na przykładzie: załóżmy, że osoba X chce napisać książkę na konkretny temat, ale z różnych powodów (brak czasu, brak umiejętności) nie może lub nie chce tego zrobić. Decyduje się więc na zatrudnienie ghostwitera, który wykona za nią pracę, ale to nazwisko osoby X zostanie podane, jako nazwisko autora danej książki. Oczywiście, ghostwriting nie musi dotyczyć wyłącznie książek, ale również innych form słowa pisanego. Kluczowy jest w tym przypadku fakt, że ghostwriter pozostaje w cieniu. 
 
Wiesz już, kim jest ghostwriter i na czym w praktyce polega definicja ghostwritingu. Musisz jednak pamiętać, że ghostwriting w Polsce nie jest zgodny z prawem. Dlaczego? To proste – zgodnie z polskim prawem nie istnieje możliwość przeniesienia praw autorskich. W praktyce oznacza to, że możesz napisać, na przykład, tekst do piosenki, a następnie odstąpić prawa majątkowe, ale mimo wszystko cały czas to Ty będziesz jego autorem.

Copywriter vs ghostwriter: czym różnią się te dwie profesje?

Omówiliśmy kwestię tego, na czym polega praca, jako ghostwriter. W takim razie, przy okazji, wyjaśnijmy sobie podobno brzmiący termin, jakim jest copywriter. Przede wszystkim musisz pamiętać, że ghostwriter i copywriter to dwa zupełnie odmienne pojęcia i kompletnie różne profesje. Copywriter to osoba „żyjąca ze słowa”, ale – wbrew temu, co może sugerować pierwszy człon nazwy tego zawodu – pisząca autorskie teksty. Copywriterzy zajmują się więc pisaniem różnego rodzaju haseł reklamowych, ale przygotowują również dłuższe materiały, na przykład pisząc artykuły blogowe czy teksty, które docelowo zostaną umieszczone na materiałach reklamowych klienta.
 
Copywriterzy zwykle są zatrudniani w agencjach reklamowych, również tych specjalizujących się w marketingu internetowym, ponieważ wielu copywriterów zajmuje się głównie pisaniem tekstów zgodnych z zasadami SEO. Niektórzy copywriterzy pracują również, jako freelancerzy, co jest ciekawym sposobem na aktywność zawodową dla osób, które chcą mieć na tym polu dużą swobodę i samodzielnie przyjmować zlecenia, które będą zgodne z ich zainteresowaniami.
 
Jaki powinien być copywriter? Przede wszystkim – musi mieć osławione i powtarzające się w wielu ogłoszeniach „lekkie pióro”. Zdolność do jasnego i precyzyjnego wyrażania myśli powinna iść w parze z pomysłową formą i co najważniejsze, znajomością zasad ortografii i interpunkcji. Trudno wyobrazić sobie profesjonalnego copywritera, który robiłby błędy ortograficzne lub gramatyczne. W zawodzie copywritera kolosalne znaczenie ma także kreatywność oraz umiejętność dotrzymywania terminów. Ta ostatnia cecha jest szczególnie ważna w przypadku osób pracujących, jako wolni strzelcy, czyli freelancerzy. 
 
PODSUMOWUJĄC: ghostwriting oznacza zjawisko, w ramach którego tekst jest pisany przez ghostwritera, ale jego autorstwo przypisuje się komuś innego. W Polsce ghostwriting jest niezgodny z prawem.

Komentarze

Brak komentarzy...

Dodaj komentarz
Tekst musi mieć więcej niż 50 i mniej niż 20000 znaków.

Dodaj komentarz

Zaloguj się na swoje konto, aby mieć możliwość komentowania. Przejdź do strony logowania.

Również warte przeczytania

Sprzedaj książki

Wypłaciliśmy już 29 458 743 zł za sprzedane książki w Skupszop.pl

Kamera

Polecamy sprawdzić

Korzystaj wygodnie z naszej aplikacji