Stan książek
Nasze książki są dokładnie sprawdzone i jasno określamy stan każdej z nich.
Nowa
Książka nowa.Używany - jak nowa
Niezauważalne lub prawie niezauważalne ślady używania. Książkę ciężko odróżnić od nowej pozycji.Używany - dobry
Normalne ślady używania wynikające z kartkowania podczas czytania, brak większych uszkodzeń lub zagięć.Używany - widoczne ślady użytkowania
zagięte rogi, przyniszczona okładka, książka posiada wszystkie strony.DODAJ DO LISTY ŻYCZEŃ
Masz tę lub inne książki?
Sprzedaj je u nas
Imperium rationis. Państwo suwerenne w zachodniej
DODAJ DO LISTY ŻYCZEŃ
Masz tę lub inne książki?
Sprzedaj je u nas
Znany ze średniowiecza spór o inwestyturę podkopał pozycję papieża i cesarza, ośmielił ich lenników. Wraz z pojawieniem się reformacji, najpierw w obszarze wiary, a zaraz potem, a właściwie równolegle, w obszarze polityki ujawniły się nowe ośrodki i centra kwestionujące władzę zarówno papieża, jak i cesarza, i uznające, że nie sprawują władzy z nadania jednego z nich, ale otrzymały ją od Boga... albo od ludu, który zresztą zaczął dość szybko spychać Boga z tronu prosto w niebyt. Z czasem obok papiestwa i cesarstwa wyłoniła się władza suwerenna, a więc w pełni niezależna, a nadto zwiększająca swe prerogatywy. Władcy przestali liczyć się z prawem Bożym, naturalnym, jak i tradycyjnym, i fundamentalnym, zmierzano bowiem ku absolutyzmowi rozumianemu zarówno jako suwerenność, jak i wszechmoc. Dziś żyjemy w okresie kwestionowania władzy suwerennej i dlatego warto się zastanowić, czy przyszłość bez niej będzie rzeczywiście lepsza, czy w ogóle narody i jednostki zachowają jakąkolwiek wolność. Władza ta bowiem nie tylko zabezpieczała społeczność przed anarchią zapewniając wewnętrzny pokój, ale także okazywała się obrończynią porządku uniwersalnego, choć już tylko w sferze wartości, przeciwko któremu kiedyś wystąpiła. Od rodzimego "władcy" oczekuje się więc, że będzie niewzruszonym gwarantem suwerenności, strzegąc zarazem wolności i praw "fundamentalnych" tych, którzy pozostają pod jego władzą... Spis treści Od Autora do Czytelnika 5 Wstęp, czyli narodziny Lewiatana 9 Część I Romańska teoria suwerennego państwa i racji stanu 17 Rozdział I Państwo suwerenne w teorii prawa międzynarodowego Francisco de Vitorii 19 Rozdział II Niccol Machiavelli między tyranią a racją stanu 57 Rozdział III Państwo i jego władca w teorii racji stanu Giovanniego Botero 87 Rozdział IV Jean Bodin i monarchia "Polityków" 115 Rozdział V Racja stanu a moralność w Hiszpanii i we Francji w XVI i XVII wieku 139 Rozdział VI Jezuicka myśl polityczna XVI-XVII wieku wobec problemu monarchii (Francisco Surez i Roberto Bellarmino) 151 Część II Teorie monarchii sakralnej 195 Rozdział I Marcin Luter wobec Sacrum Imperium 197 Rozdział II Fideistyczna teoria państwa Marcina Lutra 215 Rozdział III Reforma protestancka wobec reformy gregoriańskiej 225 Rozdział IV Stary Testament a nowożytny absolutyzm 247 Rozdział V O angielskiej myśli ustrojowej polemicznie 269 Rozdział VI Thomas Hobbes i teologia polityczna władzy suwerennej 279 Rozdział VII Poglądy ekonomiczne Thomasa Hobbesa 305 Część III Teokratyczny republikanizm kalwiński 321 Rozdział I Anty-Rzym. Projekt eklezjalno-polityczny Jana Kalwina 323 Rozdział II Republikańskie teokracje kalwińskie w Europie 341 Rozdział III Spór Barucha Spinozy z Janem Kalwinem o Objawienie jako źródło prawa 365 Zakończenie i pożegnanie z wczesnonowożytną ideą państwa 379 Narodziny, rozwój i dezintegracja idei Praw Fundamentalnych i tradycyjnej konstytucji w zachodniej myśli politycznej od Renesansu do Oświecenia 381 Bibliografia 413 Skorowidz 469
Wybierz stan zużycia:
WIĘCEJ O SKALI
Znany ze średniowiecza spór o inwestyturę podkopał pozycję papieża i cesarza, ośmielił ich lenników. Wraz z pojawieniem się reformacji, najpierw w obszarze wiary, a zaraz potem, a właściwie równolegle, w obszarze polityki ujawniły się nowe ośrodki i centra kwestionujące władzę zarówno papieża, jak i cesarza, i uznające, że nie sprawują władzy z nadania jednego z nich, ale otrzymały ją od Boga... albo od ludu, który zresztą zaczął dość szybko spychać Boga z tronu prosto w niebyt. Z czasem obok papiestwa i cesarstwa wyłoniła się władza suwerenna, a więc w pełni niezależna, a nadto zwiększająca swe prerogatywy. Władcy przestali liczyć się z prawem Bożym, naturalnym, jak i tradycyjnym, i fundamentalnym, zmierzano bowiem ku absolutyzmowi rozumianemu zarówno jako suwerenność, jak i wszechmoc. Dziś żyjemy w okresie kwestionowania władzy suwerennej i dlatego warto się zastanowić, czy przyszłość bez niej będzie rzeczywiście lepsza, czy w ogóle narody i jednostki zachowają jakąkolwiek wolność. Władza ta bowiem nie tylko zabezpieczała społeczność przed anarchią zapewniając wewnętrzny pokój, ale także okazywała się obrończynią porządku uniwersalnego, choć już tylko w sferze wartości, przeciwko któremu kiedyś wystąpiła. Od rodzimego "władcy" oczekuje się więc, że będzie niewzruszonym gwarantem suwerenności, strzegąc zarazem wolności i praw "fundamentalnych" tych, którzy pozostają pod jego władzą... Spis treści Od Autora do Czytelnika 5 Wstęp, czyli narodziny Lewiatana 9 Część I Romańska teoria suwerennego państwa i racji stanu 17 Rozdział I Państwo suwerenne w teorii prawa międzynarodowego Francisco de Vitorii 19 Rozdział II Niccol Machiavelli między tyranią a racją stanu 57 Rozdział III Państwo i jego władca w teorii racji stanu Giovanniego Botero 87 Rozdział IV Jean Bodin i monarchia "Polityków" 115 Rozdział V Racja stanu a moralność w Hiszpanii i we Francji w XVI i XVII wieku 139 Rozdział VI Jezuicka myśl polityczna XVI-XVII wieku wobec problemu monarchii (Francisco Surez i Roberto Bellarmino) 151 Część II Teorie monarchii sakralnej 195 Rozdział I Marcin Luter wobec Sacrum Imperium 197 Rozdział II Fideistyczna teoria państwa Marcina Lutra 215 Rozdział III Reforma protestancka wobec reformy gregoriańskiej 225 Rozdział IV Stary Testament a nowożytny absolutyzm 247 Rozdział V O angielskiej myśli ustrojowej polemicznie 269 Rozdział VI Thomas Hobbes i teologia polityczna władzy suwerennej 279 Rozdział VII Poglądy ekonomiczne Thomasa Hobbesa 305 Część III Teokratyczny republikanizm kalwiński 321 Rozdział I Anty-Rzym. Projekt eklezjalno-polityczny Jana Kalwina 323 Rozdział II Republikańskie teokracje kalwińskie w Europie 341 Rozdział III Spór Barucha Spinozy z Janem Kalwinem o Objawienie jako źródło prawa 365 Zakończenie i pożegnanie z wczesnonowożytną ideą państwa 379 Narodziny, rozwój i dezintegracja idei Praw Fundamentalnych i tradycyjnej konstytucji w zachodniej myśli politycznej od Renesansu do Oświecenia 381 Bibliografia 413 Skorowidz 469