Stan książek
Nasze książki są dokładnie sprawdzone i jasno określamy stan każdej z nich.
Nowa
Książka nowa.
Używany - jak nowa
Niezauważalne lub prawie niezauważalne ślady używania. Książkę ciężko odróżnić od nowej pozycji.
Używany - dobry
Normalne ślady używania wynikające z kartkowania podczas czytania, brak większych uszkodzeń lub zagięć.
Używany - widoczne ślady użytkowania
zagięte rogi, przyniszczona okładka, książka posiada wszystkie strony.
Oikologia. Powrót
Masz tę lub inne książki?
Sprzedaj je u nas
Powroty do oikologii są zrozumiałe z kilku istotnych powodów. Po pierwsze, istotność miejsca, w którym toczy się egzystencja zarówno ludzka, jak i nie-ludzka, jest kluczowa dla rozważań humanistycznych. Oikologia łączy koncepcje oikos i logos, badając ich wzajemne relacje oraz różnice, które je dzielą. W rozważaniach oikologicznych idea domu nie jest jednak stała; podlega nieustannej interpretacji i przemianom. Równocześnie dostrzegamy, że nasze podejście do zakorzenienia i wykorzenienia z perspektywy czasu miesza się z odczuwanym brakiem czy dystansem. Dom—jako społeczność, region, a nawet Europa czy świat—zawsze będzie mieć pewną niedoskonałość, a nawet cień.
Po drugie, oikologia odkrywa na nowo sensy przestrzeni, które mogą wydawać się utracone lub zatarte przez homogenizację miejsc. Lokalność, z jej bogatym wymiarem doświadczeń, daje człowiekowi poczucie przynależności oraz odpowiedzialności za wypowiadane słowa i działania. To właśnie na uboczu, w oddaleniu od dominujących dyskursów i powierzchownej wiedzy, odnajdujemy doświadczenie bliskości i oddalenia jednocześnie. Perspektywa oikologiczna zachęca do elastycznego myślenia o domu, porzucając schematy funkcjonalnego podejścia.
Kolejnym aspektem jest interdyscyplinarność oikologii, która czerpie z filozofii, literatury, antropologii, a nawet polityki. Oikologia nie tylko przyjmuje dom jako dany, ale także jako nieustannie konstruowany element naszej egzystencji. To zadanie skłania nas do refleksji nad relacjami między domem, miejscem, miastem, wędrówką i źródłem. Poznanie miasta, duchowego wymiaru miejsca, czy zrozumienie przestrzeni postindustrialnej, stanowią integralne części tej refleksji—zwłaszcza w kontekście takich regionów jak Śląsk czy szerzej, Europa i świat. Kluczowe jest tu krytyczne podejście, które ujawnia nieoczywistość ram kształtujących nasze życie.
Ostatecznie, oikologia podkreśla, jak złożone są okoliczności kształtujące naszą tożsamość w kontekście miejsca. Dom staje się bardziej doświadczeniem podlegającym refleksji, niż stałym punktem odniesienia. Nawet w regionalnych odmianach, jak śląska oikologia, pojawia się pytanie o łatwość, z jaką opuszczamy dom i jak on reaguje na naszą nieobecność. To pytanie konfrontuje nas z przekonaniem, że dom jest jedynie miejscem, do którego powrót jest oczywisty, podczas gdy rzeczywistość jest o wiele bardziej skomplikowana.
Wybierz stan zużycia:
WIĘCEJ O SKALI
Powroty do oikologii są zrozumiałe z kilku istotnych powodów. Po pierwsze, istotność miejsca, w którym toczy się egzystencja zarówno ludzka, jak i nie-ludzka, jest kluczowa dla rozważań humanistycznych. Oikologia łączy koncepcje oikos i logos, badając ich wzajemne relacje oraz różnice, które je dzielą. W rozważaniach oikologicznych idea domu nie jest jednak stała; podlega nieustannej interpretacji i przemianom. Równocześnie dostrzegamy, że nasze podejście do zakorzenienia i wykorzenienia z perspektywy czasu miesza się z odczuwanym brakiem czy dystansem. Dom—jako społeczność, region, a nawet Europa czy świat—zawsze będzie mieć pewną niedoskonałość, a nawet cień.
Po drugie, oikologia odkrywa na nowo sensy przestrzeni, które mogą wydawać się utracone lub zatarte przez homogenizację miejsc. Lokalność, z jej bogatym wymiarem doświadczeń, daje człowiekowi poczucie przynależności oraz odpowiedzialności za wypowiadane słowa i działania. To właśnie na uboczu, w oddaleniu od dominujących dyskursów i powierzchownej wiedzy, odnajdujemy doświadczenie bliskości i oddalenia jednocześnie. Perspektywa oikologiczna zachęca do elastycznego myślenia o domu, porzucając schematy funkcjonalnego podejścia.
Kolejnym aspektem jest interdyscyplinarność oikologii, która czerpie z filozofii, literatury, antropologii, a nawet polityki. Oikologia nie tylko przyjmuje dom jako dany, ale także jako nieustannie konstruowany element naszej egzystencji. To zadanie skłania nas do refleksji nad relacjami między domem, miejscem, miastem, wędrówką i źródłem. Poznanie miasta, duchowego wymiaru miejsca, czy zrozumienie przestrzeni postindustrialnej, stanowią integralne części tej refleksji—zwłaszcza w kontekście takich regionów jak Śląsk czy szerzej, Europa i świat. Kluczowe jest tu krytyczne podejście, które ujawnia nieoczywistość ram kształtujących nasze życie.
Ostatecznie, oikologia podkreśla, jak złożone są okoliczności kształtujące naszą tożsamość w kontekście miejsca. Dom staje się bardziej doświadczeniem podlegającym refleksji, niż stałym punktem odniesienia. Nawet w regionalnych odmianach, jak śląska oikologia, pojawia się pytanie o łatwość, z jaką opuszczamy dom i jak on reaguje na naszą nieobecność. To pytanie konfrontuje nas z przekonaniem, że dom jest jedynie miejscem, do którego powrót jest oczywisty, podczas gdy rzeczywistość jest o wiele bardziej skomplikowana.
