Stan książek
Nasze książki są dokładnie sprawdzone i jasno określamy stan każdej z nich.
Nowa
Książka nowa.
Używany - jak nowa
Niezauważalne lub prawie niezauważalne ślady używania. Książkę ciężko odróżnić od nowej pozycji.
Używany - dobry
Normalne ślady używania wynikające z kartkowania podczas czytania, brak większych uszkodzeń lub zagięć.
Używany - widoczne ślady użytkowania
zagięte rogi, przyniszczona okładka, książka posiada wszystkie strony.
Prowincjałki
Masz tę lub inne książki?
Sprzedaj je u nas
Blaise Pascal (1623-1662) był znakomitym francuskim filozofem, teologiem oraz wybitnym matematykiem i fizykiem. Jego „Prowincjałki”, obok „Myśli”, są najważniejszymi dziełami filozoficznymi, które wyszły spod jego pióra. Dzieło to, inspirowane motywami religijnymi, przybiera formę 18 listów, w których Pascal przedstawia argumenty jansenistów w ich konflikcie z jezuitami. Jak zauważa Leszek Kołakowski, spór ten ma paradoksalny charakter, typowy dla wielu ideologicznych debat w historii chrześcijaństwa, koncentrując się na relacji między doczesnym światem doświadczeń a wymiarem nadprzyrodzonym. Dyskusja dotyczy pytania, czy ludzki rozum jest w stanie przekroczyć własne ograniczenia, aby poznać boskie tajemnice, czy raczej powinien pokornie uznać ich niedostępność i pewność.
Pascal nie ograniczał się jednak wyłącznie do kwestii teologicznych. Krytykował jezuitów także z perspektywy etycznej, zarzucając im zbytnią pobłażliwość wobec grzeszników. Ta krytyka była w pewnym sensie wymierzona w samą strukturę Kościoła, co doprowadziło do zakazania „Prowincjałek” w 1660 roku. Kluczowym elementem dyskusji w tym dziele jest rozróżnienie pomiędzy łaską skuteczną a wystarczającą, które stało się przedmiotem intensywnego sporu między jansenistami a jezuitami.
Wybierz stan zużycia:
WIĘCEJ O SKALI
Blaise Pascal (1623-1662) był znakomitym francuskim filozofem, teologiem oraz wybitnym matematykiem i fizykiem. Jego „Prowincjałki”, obok „Myśli”, są najważniejszymi dziełami filozoficznymi, które wyszły spod jego pióra. Dzieło to, inspirowane motywami religijnymi, przybiera formę 18 listów, w których Pascal przedstawia argumenty jansenistów w ich konflikcie z jezuitami. Jak zauważa Leszek Kołakowski, spór ten ma paradoksalny charakter, typowy dla wielu ideologicznych debat w historii chrześcijaństwa, koncentrując się na relacji między doczesnym światem doświadczeń a wymiarem nadprzyrodzonym. Dyskusja dotyczy pytania, czy ludzki rozum jest w stanie przekroczyć własne ograniczenia, aby poznać boskie tajemnice, czy raczej powinien pokornie uznać ich niedostępność i pewność.
Pascal nie ograniczał się jednak wyłącznie do kwestii teologicznych. Krytykował jezuitów także z perspektywy etycznej, zarzucając im zbytnią pobłażliwość wobec grzeszników. Ta krytyka była w pewnym sensie wymierzona w samą strukturę Kościoła, co doprowadziło do zakazania „Prowincjałek” w 1660 roku. Kluczowym elementem dyskusji w tym dziele jest rozróżnienie pomiędzy łaską skuteczną a wystarczającą, które stało się przedmiotem intensywnego sporu między jansenistami a jezuitami.
