Stan książek
Nasze książki są dokładnie sprawdzone i jasno określamy stan każdej z nich.
Nowa
Książka nowa.
Używany - jak nowa
Niezauważalne lub prawie niezauważalne ślady używania. Książkę ciężko odróżnić od nowej pozycji.
Używany - dobry
Normalne ślady używania wynikające z kartkowania podczas czytania, brak większych uszkodzeń lub zagięć.
Używany - widoczne ślady użytkowania
zagięte rogi, przyniszczona okładka, książka posiada wszystkie strony.
Freski fundacji Władysława II Jagiełły w kolegiacie wiślickiej
Masz tę lub inne książki?
Sprzedaj je u nas
Niniejsza książka stanowi pierwsze pełne studium fresków zdobiących prezbiterium gotyckiej kolegiaty Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Wiślicy. Dzieła te, stworzone przez mistrzów ze wschodu na zlecenie króla Władysława II Jagiełły, zostały zabielone na początku XVII wieku. Freski zostały ponownie odsłonięte w dramatycznych okolicznościach, gdy kościół ucierpiał od ostrzału artyleryjskiego wojsk austriackich podczas I wojny światowej. Niestety, dodatkowe uszkodzenia spowodowały nieumiejętne próby restauracyjne, co sprawiło, że do naszych czasów przetrwały jedynie w formie fragmentarycznej, najczęściej w warstwie podmalówki.
Dzięki drobiazgowym badaniom ocalałych elementów udało się jednak odtworzyć pierwotne założenia artystyczne i wydzielić cztery różne style malarskie, a także zidentyfikować krąg, z którego wywodzili się ich artyści. Freski w Wiślicy różnią się zasadniczo od innych eastern europejskich dzieł wykonanych na zlecenie Jagiełły, takich jak te w kaplicy Świętej Trójcy w zamku w Lublinie, kolegiacie w Sandomierzu czy kaplicy Mariackiej w krakowskiej katedrze. Dowodzi to, że król zatrudniał artystów z rozmaitych środowisk artystycznych. Zaproszenie prawosławnych twórców do wykonania fresków w Wiślicy mogło mieć znaczenie symboliczne, jako próba podkreślenia przez władcę, pochodzącego z pogańskiej dynastii Giedyminowiczów, jego chrześcijańskich korzeni, a także uświadomienia polskim poddanym nowej, politycznej rzeczywistości. Te pozostałości malarskie są więc bezcennymi przykładami późnośredniowiecznej sztuki w Polsce.
Wybierz stan zużycia:
WIĘCEJ O SKALI
Niniejsza książka stanowi pierwsze pełne studium fresków zdobiących prezbiterium gotyckiej kolegiaty Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Wiślicy. Dzieła te, stworzone przez mistrzów ze wschodu na zlecenie króla Władysława II Jagiełły, zostały zabielone na początku XVII wieku. Freski zostały ponownie odsłonięte w dramatycznych okolicznościach, gdy kościół ucierpiał od ostrzału artyleryjskiego wojsk austriackich podczas I wojny światowej. Niestety, dodatkowe uszkodzenia spowodowały nieumiejętne próby restauracyjne, co sprawiło, że do naszych czasów przetrwały jedynie w formie fragmentarycznej, najczęściej w warstwie podmalówki.
Dzięki drobiazgowym badaniom ocalałych elementów udało się jednak odtworzyć pierwotne założenia artystyczne i wydzielić cztery różne style malarskie, a także zidentyfikować krąg, z którego wywodzili się ich artyści. Freski w Wiślicy różnią się zasadniczo od innych eastern europejskich dzieł wykonanych na zlecenie Jagiełły, takich jak te w kaplicy Świętej Trójcy w zamku w Lublinie, kolegiacie w Sandomierzu czy kaplicy Mariackiej w krakowskiej katedrze. Dowodzi to, że król zatrudniał artystów z rozmaitych środowisk artystycznych. Zaproszenie prawosławnych twórców do wykonania fresków w Wiślicy mogło mieć znaczenie symboliczne, jako próba podkreślenia przez władcę, pochodzącego z pogańskiej dynastii Giedyminowiczów, jego chrześcijańskich korzeni, a także uświadomienia polskim poddanym nowej, politycznej rzeczywistości. Te pozostałości malarskie są więc bezcennymi przykładami późnośredniowiecznej sztuki w Polsce.
