3 kwietnia 2019
Jak wypromować książkę?

Jak wypromować książkę?

Podejdź do swojej domowej biblioteczki lub, jeśli preferujesz książki elektroniczne, zajrzyj do czytnika e-booków. Które z książek kupiłaś(eś), bo zobaczyłeś ich reklamę lub zostały polecone przez Twojego ulubionego blogera? Czy bez odpowiednio przygotowanej promocji byłabyś/byłbyś w stanie do nich dotrzeć samodzielnie? Jeszcze niedawno zastanawiałaś(eś) się, jak zabrać się za pisanie książki? Nie zapominaj, że wypromowanie Twojego dzieła może mieć kolosalne znaczenie dla jego popularności. Jak zorganizować promocję książki? Czy reklama telewizyjna książki to dobry pomysł? Jak powinna wyglądać promocja książki dziecięcej? Jesteś autorem i stajesz przed podobnymi pytaniami? Czytaj dalej!

Jak wygląda promocja książki?

Reklama książki: co warto wiedzieć na ten temat? Jak zareklamować książkę? Należy pamiętać, że ogromne znaczenie ma grupa osób, do której dana pozycja jest skierowana. Charakter tej grupy może bowiem wpływać na kształt, jaki przyjmuje prowadzona kampania reklamowa. Formy promocji książki mogą przyjmować różną postać. Jednym z często stosowanych narzędzi są spotkania autorskie czytelnika z pisarzem. W czasie takich spotkać pisarz może odpowiedzieć o swoim dziele, podzielić się ciekawymi anegdotami i informacjami na jego temat, natomiast czytelnicy mogą zadawać pytania, poprosić o autograf itp.

 

Jak promować książkę? Charakter promocji jest zdeterminowany również tematyką lektury. Warto pamiętać, że nie ma jednego schematu promocyjnego. Wręcz przeciwnie – na obraz reklamy oddziałuje wiele różnych czynników. Jednocześnie jednak nie można zapominać o tym, że umiejętnie przeprowadzona promocja książki może mieć ogromne znaczenie dla jej powodzenia. Jeżeli wydajesz książkę „na własną rękę” i chcesz ją wypromować, możesz skorzystać z usług wyspecjalizowanych w podobnych usługach agencji PR lub wydawnictw self-publishing, które oferują wsparcie autora na etapie wydawania i promowania książki.

Ile kosztuje promocja książki?

Zadajesz sobie pytanie – jak powinna wyglądać reklama książki dla dzieci? Chcesz wypromować płomienny romans lub powieść historyczną? W takim razie na pewno przez Twoją głowę przemknęły również wątpliwości dotyczące kosztów. Jak zrobić promocję książki i zaplanować potencjalne wydatki? Ile kosztuje promocja książki? Odpowiedź na to pytanie może być tylko jedna – to zależy! Od czego? Po pierwsze, od tego, na jakich działaniach właściwie Ci zależy, jako autorowi książki. Po drugie, priorytetowe znaczenie ma posiadany budżet, w zależności od tego, czy książka jest promowana nakładem wydawnictwa czy może jednak zdecydowaliśmy się na jej samodzielne wydanie, w związku z czym wydatki na reklamę również musimy pokryć z własnej kieszeni.

Jak wypromować własną książkę?

Stajesz przed pytaniem: jak wypromować swoją książkę? Chcesz się dowiedzieć, jak wypromować książkę dla dzieci, książkę naukową lub powieść przygodową? Jak zostało wspomniane już wcześniej, musisz pamiętać, że nie istnieje jedna złota recepta na promocję, a ogromne znaczenie ma wiedza i doświadczenie osób, które zajmują się reklamą książek na co dzień. Warto natomiast zadbać o recenzje w prasie, radiu czy innych środkach masowego przekazu. Odbiorcy powinni się dowiedzieć, że Twoja książka w ogóle istnieje!

 

Zwróć również uwagę na zagadnienie, jakim jest współpraca z influencerami. W sieci działa wielu blogerów, prowadzących własne blogi o tematyce czytelniczej, na których recenzują książki. Załóżmy optymistyczny scenariusz: bloger, który ma wielu czytelników zdecydował się na przeczytanie Twojej książki i „wpadła mu ona w oko”, w związku z czym na swoim blogu wystawił jej pozytywną recenzję. Część osób, która przeczyta wpis może uznać, że warto się z książką zapoznać, a jeśli również im przypadnie ona do gustu, istnieje szansa, że polecą ją swoim przyjaciołom lub wystawią jej pozytywne opinie na portalach internetowych dla czytelników.

 

Jeżeli sam(a) uwielbiasz czytać książki, zastanów się, skąd dowiedziałeś się o swoich ulubionych pozycjach, wykluczając oczywiście książki, które należą do pewnego kanonu literackiego lub są lekturami szkolnymi? Przeczytałeś o nich u kogoś na blogu, wpadła Ci w oko recenzja w ulubionym magazynie czy może zaciekawił Cię opis czy hasło reklamujące książkę wrzucone na social media lubianego wydawnictwa? 

Jak wypromować książkę w Internecie?

Przechodzimy do sedna, jakim jest promocja książki w Internecie. Dlaczego ma ona kluczowe znaczenie? Trudno dzisiaj przecenić siłę Internetu: za jego pośrednictwem możemy uczyć się języków obcych, oglądać ulubione filmy i seriale czy zawierać nowe przyjaźnie. Większość z nas na co dzień aktywnie korzysta z sieci, dlatego książka i reklama w Internecie to często bardzo dobrana para. Jak promować książkę w sieci? Warto przyjrzeć się sile, jaką mają social media i influencerzy, nie tylko książkowi. Wielu blogerów i vlogerów tworzy specjalne serie, w których polecane są ulubione produkty, nie tylko związane z główną tematyką ich działalności. Często wśród polecanych znajdują się książki. Im większa jest liczba obserwatorów inluencera, który poleci daną książkę, do tym większej liczby osób dotrze informacja na jej temat i być może zdecydują się oni na przeczytanie danej pozycji książkowej.

 

Reklama internetowa, jeśli przedmiotem zainteresowania jest książka, może opierać się również na różnych formach promocji realizowanych za pośrednictwem specjalnych serwisów przeznaczonych dla czytelników. Za przykład może posłużyć portal lubimyczytac.pl, dzięki któremu użytkownik ma szansę stworzyć własną wirtualną biblioteczkę i „umieszczać” w niej książki, które planuje przeczytać, ocenić przeczytaną książkę, napisać swoją opinię na jej temat, co może okazać się pomocne dla innych czytelników zainteresowanych daną lekturą i zapoznać się z nowościami wydawniczymi. Jeżeli napisałaś(eś) książkę, za pośrednictwem lubimyczytac.pl możesz stworzyć swój własny profil i uzyskać status Autora1.

 

ZAPAMIĘTAJ!

 

  • Marketing i promocja książki mają bardzo duże znaczenie dla dotarcia lektury do potencjalnych czytelników.
  • Jak reklamować książki? Można to robić na wiele różnych sposobów, a w ostatnim czasie bardzo przydatny okazuje się Internet: social media, portale dla czytelników, współpraca z influencerami itp.
  • Promocja książki jest w dużej mierze uzależniona od tego, dla jakich odbiorców została ona napisana. 

 

1Źródło: www.lubimyczytac.pl

 

 

 

Komentarze

Brak komentarzy...

Dodaj komentarz
Tekst musi mieć więcej niż 50 znaków.

Dodaj komentarz

Zaloguj się na swoje konto, aby mieć możliwość komentowania. Przejdź do strony logowania.

Również warte przeczytania