Książka - Po Czarnobylu Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki

Masz tę lub inne książki?

Sprzedaj je u nas

Po Czarnobylu Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki

Po Czarnobylu Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki

Masz tę lub inne książki?

Sprzedaj je u nas

26 kwietnia 1986 roku doszło do awarii czarnobylskiej elektrowni jądrowej. Wybuch i pożar reaktora nr 4 wywołał niespotykaną do tej pory katastrofę ekologiczną. Skażeniu radioaktywnym pyłem uległy znaczenie połacie dzisiejszej Białorusi oraz Ukrainy. Jeszcze pod koniec kwietnia 1986 roku, substancje promieniotwórcze dotarły na północ i południe Europy, obejmując niebezpiecznym oddziaływaniem obszary dzisiejszej Skandynawii oraz Grecji i Włoch.  

Reportaż „Po Czarnobylu. Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki” przedstawia zarys przyczyn i przebiegu awarii reaktora nr 4 w czarnobylskiej elektrowni jądrowej, koncentrując się jednocześnie na skutkach, jakie wywołała największą katastrofę nuklearną w dziejach ludzkości. Od 500 tys. Do 800 tys. obywateli ZSRR zostało skierowanych do usuwania skutków awarii w elektrowni atomowej w Czarnobylu. Część z nich, nazwana później „likwidatorami” odpowiadała za ostrzał i usuwanie martwych ciał  zwierząt obecnych w Czarnobylskiej Strefie Wykluczenia. Według oficjalnych danych pozbawiono życia ponad 500 psów i kotów. Krótko po awarii, bydło znajdujące się na obszarze Zony należące do państwowych przedsiębiorstw zostało ewakuowane i zabite. Część bydła pozostającą w rękach prywatnych wypuszczono swobodnie na okolicznych łąkach i pastwiskach. Obecnie w Zonie przebywa kilkaset bezdomnych psów - wiekszość  z nich to potomkowie zwierząt, które przetrwały katastrofę i odstrzał, który po niej nastąpił z rąk likwidatorów. Czarnobylska Strefa Wykluczenia to jednocześnie unikalny mikroklimat, gdzie gatunki właściwie dla flory i fauny Ukrainy zachowały się w nienaruszonym przez człowieka stanie.  

Autorzy reportażu przedstawiają naukową syntezę „życia po życiu” w Czarnobylskiej Strefie Wykluczenia. Minęło blisko cztery dekady od wydarzeń z kwietnia 1986 roku. Pomimo całkowitego wyludnienia obszaru Zony, obszar ten został zagospodarowany przez dzikie zwierzęta, a starania władz w Kijowie o włączenie Zony do obszaru chronionego UNESCO mogą na zawsze zmienić charakter obszaru uznawanego wcześniej za nienadający się do zamieszkania przez człowieka. Monografia służy pogłębionej analizie katastrofy w Czarnobylu w zakresie humanistyki, głównie filozofii oraz socjologii. Wnioski przedstawione przez autorów prowokują pytanie: w jaki sposobów wydarzenia z Czarnobyla zmieniły postrzeganie świata przez człowieka?  

Wybierz stan zużycia:

WIĘCEJ O SKALI

26 kwietnia 1986 roku doszło do awarii czarnobylskiej elektrowni jądrowej. Wybuch i pożar reaktora nr 4 wywołał niespotykaną do tej pory katastrofę ekologiczną. Skażeniu radioaktywnym pyłem uległy znaczenie połacie dzisiejszej Białorusi oraz Ukrainy. Jeszcze pod koniec kwietnia 1986 roku, substancje promieniotwórcze dotarły na północ i południe Europy, obejmując niebezpiecznym oddziaływaniem obszary dzisiejszej Skandynawii oraz Grecji i Włoch.  

Reportaż „Po Czarnobylu. Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki” przedstawia zarys przyczyn i przebiegu awarii reaktora nr 4 w czarnobylskiej elektrowni jądrowej, koncentrując się jednocześnie na skutkach, jakie wywołała największą katastrofę nuklearną w dziejach ludzkości. Od 500 tys. Do 800 tys. obywateli ZSRR zostało skierowanych do usuwania skutków awarii w elektrowni atomowej w Czarnobylu. Część z nich, nazwana później „likwidatorami” odpowiadała za ostrzał i usuwanie martwych ciał  zwierząt obecnych w Czarnobylskiej Strefie Wykluczenia. Według oficjalnych danych pozbawiono życia ponad 500 psów i kotów. Krótko po awarii, bydło znajdujące się na obszarze Zony należące do państwowych przedsiębiorstw zostało ewakuowane i zabite. Część bydła pozostającą w rękach prywatnych wypuszczono swobodnie na okolicznych łąkach i pastwiskach. Obecnie w Zonie przebywa kilkaset bezdomnych psów - wiekszość  z nich to potomkowie zwierząt, które przetrwały katastrofę i odstrzał, który po niej nastąpił z rąk likwidatorów. Czarnobylska Strefa Wykluczenia to jednocześnie unikalny mikroklimat, gdzie gatunki właściwie dla flory i fauny Ukrainy zachowały się w nienaruszonym przez człowieka stanie.  

Autorzy reportażu przedstawiają naukową syntezę „życia po życiu” w Czarnobylskiej Strefie Wykluczenia. Minęło blisko cztery dekady od wydarzeń z kwietnia 1986 roku. Pomimo całkowitego wyludnienia obszaru Zony, obszar ten został zagospodarowany przez dzikie zwierzęta, a starania władz w Kijowie o włączenie Zony do obszaru chronionego UNESCO mogą na zawsze zmienić charakter obszaru uznawanego wcześniej za nienadający się do zamieszkania przez człowieka. Monografia służy pogłębionej analizie katastrofy w Czarnobylu w zakresie humanistyki, głównie filozofii oraz socjologii. Wnioski przedstawione przez autorów prowokują pytanie: w jaki sposobów wydarzenia z Czarnobyla zmieniły postrzeganie świata przez człowieka?  

Szczegóły

Opinie

Książki autora

Podobne

Dla Ciebie

Książki z kategorii

Dostawa i płatność

Szczegóły

Cena: - zł
Okładka: Miękka
Ilość stron: 406
Rok wydania: 2017
Rozmiar: 160 × 235 mm
ID: 9788323343080

Dane producenta:

WYDAWNICTWO UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO , ul. Gołębia, 31-007 Kraków, PL ,[email protected]

Inne książki tych autorów

Podobne produkty

Może Ci się spodobać

Inne książki z tej samej kategorii

Opinie użytkowników
5.0
2 oceny i 2 recenzje
Reviews Reward Icon

Napisz opinię o książce i wygraj nagrodę!

W każdym miesiącu wybieramy najlepsze opinie i nagradzamy recenzentów.

Dowiedz się więcej

Wartość nagród w tym miesiącu

880 zł

Dodana przez Iza w dniu 10.07.2024
ikona zweryfikowanego zakupu Opinia użytkownika sklepu

Książkę „Po Czarnobylu. Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki” przeczytałam z polecenia promotorki na kierunku dziennikarstwa. Publikacja Iwona Boruszkowskiej i Katarzyny Glinianowicz stanowi interesujące spojrzenie na temat Czarnobyla z punktu widzenia jego oddziaływania na człowieka, a szerzej nauki społeczne. Autorki w oszczędnym zakresie przytaczają fakty na temat awarii w czarnobylskiej elektrowni atomowej na rzecz analizy, czy współcześnie temat stanowi jedynie ciekawostkę, czy też powinien być pamiętny jako lekcja, której ludzkość nie odrobina, jeśli wspomnieć, chociażby awarie elektrowni atomowej w Fukushimie z 11 marca 2011 roku. Zarówno w Fukushimie, jak i w Czarnobylu winne były zarówno procedury, jak i czynnik systemowy, nieuwzględniający każdego ryzyka, jakie niesie ze sobą potencjalną awarię w elektrowni atomowej. Poświęcono temu zagadnieniu wiele monografii, tymczasem autorki książki „Po Czarnobylu. Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki” przedstawiają spojrzenie humanistyczne, badając przy tym wpływ katastrofy na percepcję świata przez człowieka. Czy żyjemy w świecie bezpieczniejszym niż w 1986 roku? Na pewno wygodnym, ale czy gwarantującym przetrwanie gatunku ludzkiego wobec ryzyka, jakie niesie ze sobą igranie z potęgą energii nuklearnej?  

Iwona Boruszkowska i Katarzyna Glinianowicz prowadzą interesujące rozważania na temat obecności Czarnobyla w dyskursie publicznym na podstawie konkretnych przykładów i nawiązań do zachowań ludzi w dniach następujących po katastrofie. Ponory to obraz, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę, że ludzie dotknięci katastrofą w Czarnobylu przez długi czas pozostawali w nieświadomości, z jakiej natury zagrożeniem się mierzą. Szczególnie widać to na przykładzie traktowania tzw. Likwidatorów.  Opis ten skądinąd wydaje się dziwnie znajome, jeśli wziąć pod uwagę obecną sytuację na Ukrainie. Oceńcie jednak sami: autorki książki „Po Czarnobylu. Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki” opisują, że ludzie ściągani z całego Związku Radzieckiego, byli delegowani do czynności wymagających przeszkolenia oraz odpowiedniego stroju ochronnego. Tymczasem likwidatorzy, o których mowa wyżej, czyli często zwykli robotnicy, ale również inżynierowie czy lekarze, kierowani byli m.in. do wyłapywania zwierząt na skażonym terenie. Bezpańskie psy, koty, ale również zwierzęta gospodarskie piły napromieniowaną wodę z gleby czy de facto zjadały promieniotwórczy opad. Stanowiły zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi, jednak z punktu widzenia konstrukcji psychiki człowieka, takie zachowanie wymagało braku jakiejkolwiek empatii. Nie ma powodu, aby uważać, że Rosjanie, choć kulturowo od nas różni, w inny sposób postrzegają śmierć psów i kotów, które jeszcze niedawno mieszkały pod jednym dachem z mieszkańcami Prypeci. Tym większą bezradność wywołują opisy relacji świadków tamtych wydarzeń, przeanalizowane przez Iwonę Boruszkowską oraz Katarzynę Glinianowicz pod kątem etycznym i moralnym, uwzględniającym jednak kontekst sytuacji. Autorki książki„Po Czarnobylu. Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki” zwracają uwagę, że obecnie niewiele miejsca poświęca się tym wydarzeniom w debacie publicznej. Temat Czarnobyla funkcjonuje, ale jako ciekawostka, temat do filmów, czy kierunek podróży.  

Publikacja „Po Czarnobylu. Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki” to pozycja o charakterze naukowym, gdzie Iwona Boruszkowska i Katarzyna Glinianowicz prowadzą analizę tematu Czarnobyla obecnego w naukach społecznych. Potrzeba zwrócenia uwagi na katastrofę nuklearną przez pryzmat natury człowieka odziera Czarnobyl z otoczki tajemnicy i adrenaliny. Pozwala za to spojrzeć na potrzebę odrestaurowania tematu katastrofy dla współczesnej humanistyki, szczególnie że katastrofa w czarnobylskiej elektrowni jądrowej mówi najwięcej o naturze człowieka i systemie, w którym ten żyje. Będąc na bieżąco z obecnymi zawirowaniami na świecie, można mieć wątpliwości, czy ewolucja w tym zakresie podąża we własnym kierunku.

Dodana przez Wiktor w dniu 10.07.2024
ikona zweryfikowanego zakupu Opinia użytkownika sklepu

Literatura faktu jest bogata w reportaże przedstawiające z bliższej lub dalszej odległości katastrofę elektrowni atomowej w Czarnobylu. Awaria reaktora nr 4 zmieniła nie tylko krajobraz Związku Radzieckiego, ale również myślenie ludzi na całym świecie. 25 sierpnia 1986 roku Międzynarodowa Agencji Energii Atomowej organizowała konferencję, na której przemówienie wygłosił Walerij Legasow. Radziecki uczony przedstawił opis przyczyn katastrofy, a świat nie tylko uwierzył, ale równie docenił otwartość państwa, do tej pory ukrytego za żelazną kurtyną. Prawda o Czarnobylu wydaje się jednak o wiele bardziej złożona, a liczne monografie w tym zakresie odtwarzają sekunda po sekundzie sekwencje wydarzeń z feralnej, kwietniowej nocy 1986 roku. „Po Czarnobylu. Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki” to publikacja Iwony Boruszkowskiej i Katarzyny Glinianowicz w zakresie następstw, jakie dla natury człowieka wywołała największą katastrofę technologiczną w dziejach ludzkości. Podtytuł nawiązujący do nauk humanistycznych przesądza o metodologi przyjętej przez polskie autorki pracy: odniesienia do szeregu zagadnień społeczno-kulturalnych stanowią cenne spojrzenie na temat Czarnobyla. Przywykliśmy, że katastrofa w czarnobylskiej elektrowni jądrowej rezonuje na percepcje świata przez człowieka. W jaki sposób jednak go zmienia?  

Autorki książki „Po Czarnobylu. Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki” zauważają, że początkowo debata, jaka toczyła się wokół wybuchu w elektrowni w Czarnobylu, związana była z licznymi niejasnościami. Polityka informacyjna prowadzona przez władze Związku Radzieckiego ukrywała fakty na temat katastrofy. Powodów było kilka i wszystkie stanowiły splot fatalnych okoliczności. Zawiodły procedury, kadra elektrowni w Czarnobylu była niewykwalifikowana, panował nepotyzm oraz kumoterstwo. Trudno uwierzyć, ale w dyspozytorni czarnobylskiej elektrowni jądrowej... grano w pokera, układano domino i pisano listy do bliskich. Czy można uznać w tej sytuacji, że władze na Kremlu nie wiedziały, co dzieje się w najważniejszym obiekcie energetyki jądrowej w ZSRR? Lokalne władze KGB zgłaszały nieprawidłowości, jednak nie były one uwzględniane w Moskwie. Tym samym kampania informacyjna prowadzone przez władze na kremlu w rzeczywistości ukrywała własne zaniechania, a pokazy proces gdzie skazano m.in. Anatolija Diatłowa miał w większym stopniu wskazać kozła ofiarnego, niż wyjaśnić sprawę i uniemożliwić podobne wypadki w przyszłości. W tym samym czasie, jak relacjonują autorki książki „Po Czarnobylu. Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki” w Europie od Norwegii aż po Włochy chmura radioaktywnego pyłu objęła swoim zasięgiem niemal cały Stary Kontynent. Mimo to, temat Czarnobyla, wydawałoby się bliski nie tylko w krajach postsowieckich, ale również na całym Starym Kontynencie, przewija się w dyskursie publicznym głównie jako ciekawostka, błąd z przeszłości, ewentualnie pozostaje kojarzony z filmami grozy.  

Można odnieść wrażenie podczas lektury książki „Po Czarnobylu. Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki”, że ludzkość powinna wyciągnąć poważne wnioski z katastrofy w czarnobylskiej elektrowni jądrowej. Lektura publikacji Iwony Boruszkowskiej oraz Katarzyny Glinianowicz to ważna lekcja w zakresie tego, jak ważną lekcją dla ludzkości były wydarzenia z 26 kwietnia 1986 roku. I jak niewiele się o nich obecnie mówi w kontekście rozwijania programu atomowego przez Rosję. Państwo autorytarne nie mniej niż Związek Radziecki, do którego spuścizny obecne władze na Kremlu tak chętnie się odwołują.  

Napisz opinię i wygraj nagrodę!
Twoja ocena to:
wybierz ocenę 0
Treść musi mieć więcej niż 50 i mniej niż 20000 znaków

Dodaj swoją opinię

Zaloguj się na swoje konto, aby mieć możliwość dodawania opinii.

Czy chcesz zostawić tylko ocenę?

Dodanie samej oceny o książce nie jest brane pod uwagę podczas losowania nagród. By mieć szansę na otrzymanie nagrody musisz napisać opinię o książce.

Już oceniłeś/zrecenzowałeś te książkę w przeszłości.

Możliwe jest dodanie tylko jednej recenzji do każdej z książek.

Sposoby dostawy

Płatne z góry

13.99 zł

Darmowa od 190 zł

ORLEN Paczka

12.99 zł

Darmowa od 190 zł

Automaty DHL BOX 24/7 i punkty POP

12.99 zł

Darmowa od 190 zł

DPD Pickup Automaty i Punkty Odbioru

9.99 zł

Darmowa od 190 zł

Automaty Orlen Paczka, sklepy Żabka i inne

12.99 zł

Darmowa od 190 zł

GLS U Ciebie - Kurier

14.99 zł

Darmowa od 190 zł

Kurier DPD

14.99 zł

Darmowa od 190 zł

Kurier InPost

14.99 zł

Darmowa od 190 zł

Pocztex Kurier

13.99 zł

Darmowa od 190 zł

Kurier DHL

14.99 zł

Darmowa od 190 zł

Kurier GLS - kraje UE

69.00 zł

Punkt odbioru (Dębica)

2.99 zł

Darmowa od 190 zł

Płatne przy odbiorze

Kurier GLS pobranie

23.99 zł

Sposoby płatności

Płatność z góry

Przedpłata

platnosc

Zwykły przelew info