Książka - Plecy, które chcę kopnąć

Masz tę lub inne książki?

Sprzedaj je u nas

Plecy, które chcę kopnąć

Plecy, które chcę kopnąć

Masz tę lub inne książki?

Sprzedaj je u nas

Osamotnienie przybiera różne formy. Nie zawsze wiąże się z bezpośrednią przemocą czy dręczeniem. Czasami poczucie, że nie należymy do żadnej grupy, staje się przytłaczające. Taki stan rzeczy dotyczy Hatsu, bystrej i cynicznej uczennicy liceum, która nie potrafi zrezygnować ze swojego wyrazistego charakteru, aby wpasować się w otoczenie. Jej cięty humor, będący zasłoną dla wewnętrznego zagubienia, tylko pogłębia jej izolację. Podobny los spotyka Ninagawa, młodego chłopaka zafascynowanego modelką i idolką Orichan. Pewne dawne spotkanie Hatsu z Orichan sprawia, że odizolowany w swoim świecie Ninagawa zaczyna zauważać koleżankę z klasy. Czy jednak kwestia przebywania z kimś jest wystarczająca, aby przezwyciężyć samotność? Czy wspólna konieczność przebywania razem to podstawa do zbudowania prawdziwej relacji?

Dzieło stworzone przez młodą japońską autorkę wyróżnia się zarówno stylem, jak i głębią. Jej pisanie, pełne subtelnych szczegółów, intensywnie oddziałuje na czytelnika, pozwalając mu zanurzyć się w emocjach osób wykluczonych społecznie, unikając przy tym przesadnego dramatyzmu. Proza autorki jest cierpka, a jednocześnie niezwykle precyzyjna, co pozwala dokładnie odczuć rozterki bohaterów.

Wybierz stan zużycia:

WIĘCEJ O SKALI

Osamotnienie przybiera różne formy. Nie zawsze wiąże się z bezpośrednią przemocą czy dręczeniem. Czasami poczucie, że nie należymy do żadnej grupy, staje się przytłaczające. Taki stan rzeczy dotyczy Hatsu, bystrej i cynicznej uczennicy liceum, która nie potrafi zrezygnować ze swojego wyrazistego charakteru, aby wpasować się w otoczenie. Jej cięty humor, będący zasłoną dla wewnętrznego zagubienia, tylko pogłębia jej izolację. Podobny los spotyka Ninagawa, młodego chłopaka zafascynowanego modelką i idolką Orichan. Pewne dawne spotkanie Hatsu z Orichan sprawia, że odizolowany w swoim świecie Ninagawa zaczyna zauważać koleżankę z klasy. Czy jednak kwestia przebywania z kimś jest wystarczająca, aby przezwyciężyć samotność? Czy wspólna konieczność przebywania razem to podstawa do zbudowania prawdziwej relacji?

Dzieło stworzone przez młodą japońską autorkę wyróżnia się zarówno stylem, jak i głębią. Jej pisanie, pełne subtelnych szczegółów, intensywnie oddziałuje na czytelnika, pozwalając mu zanurzyć się w emocjach osób wykluczonych społecznie, unikając przy tym przesadnego dramatyzmu. Proza autorki jest cierpka, a jednocześnie niezwykle precyzyjna, co pozwala dokładnie odczuć rozterki bohaterów.

Szczegóły

Opinie

Książki autora

Podobne

Dla Ciebie

Książki z kategorii

Dostawa i płatność

Szczegóły

Cena: 17.34 zł
Okładka: Miękka
Ilość stron: 118
Rok wydania: 2024
Rozmiar: 1 × 2 mm
ID: 9788366627512
Autorzy:
Wydawnictwo:

Dane producenta:

Wydawnictwo Kirin , ul. Żemojtela 12, 85-796 Bydgoszcz, Polska ,[email protected] ,tel. 516367855

Inne książki: Risa Wataya

Podobne produkty

Może Ci się spodobać

Inne książki z tej samej kategorii

Opinie użytkowników
2.0
1 ocena i 1 recenzja
Reviews Reward Icon

Napisz opinię o książce i wygraj nagrodę!

W każdym miesiącu wybieramy najlepsze opinie i nagradzamy recenzentów.

Dowiedz się więcej

Wartość nagród w tym miesiącu

880 zł

Dodana przez Daria Ł. w dniu 27.08.2024
ikona zweryfikowanego zakupu Opinia użytkownika sklepu
„Nie chciałam niczego wprawiać w ruch. Jednak mimo iż tak starałam się, by moje istnienie zostało wymazane z tego świata, bałam się sprawdzić, czy faktycznie już całkowicie znikłam”.

Kto z nas nie doświadczył na jakimś etapie życia przytłaczającej samotności lub chociaż chwilowego osamotnienia? Samotność jest niewątpliwie częścią naszej codziennej egzystencji i to zjawisko mniej lub bardziej dotyka każdego z nas bez wyjątku, przybierając różne odcienie i oblicza. Może być dojmującym poczuciem pustki i swoistego niedopasowania. Niewidzialności. Wrażenia bycia pozostawionym samemu sobie. Może być także zupełnie inna lecz nie mniej uwierająca. Czasem też stanowi zaskakujące oswobodzenie. Władysław Tatarkiewicz pisał, że: „Samotność jest przyjemnością dla tych, którzy jej pragną i męką dla tych, co są dla niej zmuszeni”. Idąc tropem podanym przez wyżej wymienionego filozofa można dojść do wniosku, że człowiek wybiera odosobnienie jedynie z dwóch powodów. Albo jest w zgodzie tylko ze sobą, co przynosi wyzwalający spokój ducha, albo w tłumie, nawet wśród bliskich, czuje, że jest zdany tylko na siebie. W tym drugim przypadku mamy więc do czynienia z tak zwaną samotnością w tłumie, objawiającą się bolesnym wyobcowaniem i wyłączeniem; przeraźliwym brakiem.

„Jednak między nimi a mną wisiała cienka membrana. Membrana, którą rozpinali między sobą każdym wymienianym spojrzeniem czy uśmiechem. Chociaż ta powłoka była cienka i przezroczysta, to zrobiono ją z gumy, więc kiedy w złości wyciągałam ku niej ręce, uginała się elastycznie i odrzucała mnie z powrotem. Pewnie nawet nie byli tego świadomi. A tymczasem po tym, jak odbijałam się od tej membrany, czułam się bardziej samotna, niż gdybym w ogóle z nikim nie rozmawiała”.

Okres rozpoczęcia nauki w liceum jest czasem szczególnie wrażliwym, naznaczonym pewnego rodzaju przejściowością pomiędzy wiekiem dziecięcym a wczesną dorosłością. Dla jednych nastolatków stanowi idealną szansę na rozpoczęcie wszystkiego od nowa z czystym kontem, dla pozostałych jest jednak przykrą koniecznością zmiany otoczenia - wkraczania na nieznane wody oraz towarzyskie zależności, które niejednokrotnie zdają się wyrastać na niewystarczającym gruncie powierzchownego, jakby umownego porozumienia. Hatsegawa, zwana Hatsu, w nowej klasie jest outsiderką. Porzucona przez przyjaciółkę z gimnazjum na rzecz większej mieszanej grupy, nie zdołała na czas wtopić się w społeczne struktury i teraz oscyluje na ich obrzeżach, mając za broń pozorną niewidzialność oraz cięty język, który wykorzystuje przeważnie do wewnętrznych obserwacji i wyciągania płynących z nich wniosków. Nie szczędzi przy tym złośliwości podszytej poczuciem wyższości. Nie jest jedyna. Gdzieś obok niej, w szkolnym niebycie, funkcjonuje również Ninagawa – chłopak, który całkowicie zatracił się w narastającej obsesji na punkcie Orichan, będącej modelką oraz idolką. Samotność Hatsu i samotność Ninagawy w pewnym momencie otrze się o siebie, skazując oboje na wzajemną interakcję, ale czy to wystarczy by wytworzyć autentyczną więź i by dostrzec drugiego człowieka takim, jakim jest w całości? Bez filtrów i z góry narzuconych uprzedzeń?

„Tak jak wtedy, gdy do płytkiego nurtu rzeki wrzuci się ciężki kamień, a piasek podnosi się z dnia i mąci wodę, tak to uczucie znowu wynurzyło się z głębi mojego serce i je zamgliło. Chciałam sprawić mu ból. Chciałam go kopnąć. To było uczucie o wiele silniejsze niż miłość.”

Ciąg dalszy ostrożnego stąpania przy japońskiej literaturze. Badania jej i smakowania po to, by skrócić dzielący nas od samego początku dystans. „Plecy, które chcę kopnąć” jest wydawniczym fenomenem we własnej ojczyźnie. Młoda autorka stworzyła mikropowieść niepozbawioną czujnej wnikliwości, a jej styl pisania i pewnie postawione rozbudowane zdania zdają się nieco przeczyć azjatyckiej powściągliwości i zwyczajowej oszczędności słów. Jej proza jest obrazowa, choć momentami niejednoznaczna, pozostawiająca pole do subiektywnej interpretacji tytułu. Coś jednak sprawiło że lekturę zaledwie 114 stron rozłożyłam na czas trzech dni, początkowo wybita z rytmu i dryfująca na falach uczucia bliskiego obojętności; oderwana od historii pomimo tego, iż dobrze wiem, jak to jest być niewystarczającą, niedopasowaną do cudzych relacji i taktu toczących się w pobliżu rozmów. Hatsu jest postacią przez większość objętości książki budzącą antypatię, tak jak Ninagawa emanuje właściwą sobie żałością i niekiedy odpychającą obskurnością własnych odruchów. Na kanwie ich wspólnych scen ślizgamy się po zarysie psychologicznym, szukając uzasadnienia dla niektórych motywacji, a wszystko to, co znajdujemy, to zaledwie wyzierająca z każdej strony obezwładniająca pustka i podskórna, niecierpliwie pulsująca frustracja, która dusi w piersi i narasta w naszym gardle niczym ostatni ryk rozpaczy, ale taki wydany bez przekonania. Otępienie. To najlepsze słowo, które obrazuje wrażenia po ukończonej lekturze. Może taki właśnie cel ostatecznie przyświecał Risie, nie wiem. Wolę jednak, gdy powieść pobudza wewnątrz mnie zgoła inne obszary. Z tą konkretną nie mogłam się - mimo chęci - identyfikować. Odbiła się za to na mnie cierpkością i lekkim współczuciem w stosunku do pomiatanego Ninagawy.
Napisz opinię i wygraj nagrodę!
Twoja ocena to:
wybierz ocenę 0
Treść musi mieć więcej niż 50 i mniej niż 20000 znaków

Dodaj swoją opinię

Zaloguj się na swoje konto, aby mieć możliwość dodawania opinii.

Czy chcesz zostawić tylko ocenę?

Dodanie samej oceny o książce nie jest brane pod uwagę podczas losowania nagród. By mieć szansę na otrzymanie nagrody musisz napisać opinię o książce.

Już oceniłeś/zrecenzowałeś te książkę w przeszłości.

Możliwe jest dodanie tylko jednej recenzji do każdej z książek.

Sposoby dostawy

Płatne z góry

13.99 zł

Darmowa od 190 zł

ORLEN Paczka

12.99 zł

Darmowa od 190 zł

Automaty DHL BOX 24/7 i punkty POP

12.99 zł

Darmowa od 190 zł

DPD Pickup Punkt Odbioru

11.99 zł

Darmowa od 190 zł

Automaty Orlen Paczka, sklepy Żabka i inne

13.99 zł

Darmowa od 190 zł

GLS U Ciebie - Kurier

14.99 zł

Darmowa od 190 zł

Kurier DPD

14.99 zł

Darmowa od 190 zł

Kurier InPost

14.99 zł

Darmowa od 190 zł

Pocztex Kurier

13.99 zł

Darmowa od 190 zł

Kurier DHL

14.99 zł

Darmowa od 190 zł

Kurier GLS - kraje UE

69.00 zł

Punkt odbioru (Dębica)

2.99 zł

Darmowa od 190 zł

Płatne przy odbiorze

Kurier GLS pobranie

23.99 zł

Sposoby płatności

Płatność z góry

Przedpłata

platnosc

Zwykły przelew info