Książka - O wolności ludzkiej woli

Masz tę lub inne książki?

Sprzedaj je u nas

O wolności ludzkiej woli

O wolności ludzkiej woli

Masz tę lub inne książki?

Sprzedaj je u nas

Arthur Schopenhauer (1788-1860) jest uznawany za jednego z najważniejszych filozofów niemieckich, mimo że nigdy nie założył żadnej konkretnej szkoły filozoficznej. Jego myśli mocno wpłynęły na takich myślicieli, jak Bergson, który rozwijał intuicjonizm, oraz Nietzsche, którego fascynowała filozofia życia. Neokantyści i pragmatycy również czerpali inspirację z jego idei. Schopenhauera często określa się twórcą filozoficznego pesymizmu. Jan Garewicz podkreśla, że jego pesymizm nie wiązał się z katastrofizmem ani z negacją rozwoju naukowego i technicznego. Filozof zachęcał do rezygnacji, ale nie kosztem pokory, do współczucia bez potrzeby miłości bliźniego, oraz do buntu, który nie wymagał czynnego działania. Przełożył mity religijne na świecką filozofię, a nadzieje i wątpliwości zwykłego człowieka na światopogląd mocno arystokratyczny.

Wybierz stan zużycia:

WIĘCEJ O SKALI

Arthur Schopenhauer (1788-1860) jest uznawany za jednego z najważniejszych filozofów niemieckich, mimo że nigdy nie założył żadnej konkretnej szkoły filozoficznej. Jego myśli mocno wpłynęły na takich myślicieli, jak Bergson, który rozwijał intuicjonizm, oraz Nietzsche, którego fascynowała filozofia życia. Neokantyści i pragmatycy również czerpali inspirację z jego idei. Schopenhauera często określa się twórcą filozoficznego pesymizmu. Jan Garewicz podkreśla, że jego pesymizm nie wiązał się z katastrofizmem ani z negacją rozwoju naukowego i technicznego. Filozof zachęcał do rezygnacji, ale nie kosztem pokory, do współczucia bez potrzeby miłości bliźniego, oraz do buntu, który nie wymagał czynnego działania. Przełożył mity religijne na świecką filozofię, a nadzieje i wątpliwości zwykłego człowieka na światopogląd mocno arystokratyczny.

Szczegóły

Opinie

Książki autora

Podobne

Dla Ciebie

Książki z kategorii

Dostawa i płatność

Szczegóły

Cena: - zł
Okładka: Miękka
Ilość stron: 176
Rok wydania: 2022
Rozmiar: 125 × 195 mm
ID: 9788379980024

Inne książki: Arthur Schopenhauer

Podobne produkty

Może Ci się spodobać

Inne książki z tej samej kategorii

Opinie użytkowników
2.0
1 ocena i 1 recenzja
Reviews Reward Icon

Napisz opinię o książce i wygraj nagrodę!

W każdym miesiącu wybieramy najlepsze opinie i nagradzamy recenzentów.

Dowiedz się więcej

Wartość nagród w tym miesiącu

880 zł

Dodana przez Patrycja J. w dniu 26.12.2025
ikona zweryfikowanego zakupu Opinia użytkownika sklepu
Schopenhauer w pierwszej rozprawie zajmuje się problemem wolności ludzkiej woli, przy czym oczywiście nie zapomina wcześniej przez kilka stron wylewać krytyki na swoich filozofujących współczesnych. W swoich rozważaniach nad wolnością woli dość szybko dochodzi do wniosku, że coś takiego nie może istnieć. Tak jak kamień zostaje ogrzany przez promienie słońca, tak człowiek działa pod wpływem motywu. Wolność woli mogłaby istnieć jedynie poprzez zanegowanie konieczności takiego właśnie chcenia, czyli gdyby przy jednym motywie istniały różne możliwości chcenia. Tak jednak nie jest. Ludzka wola nie stanowi wyjątku od prawa przyczynowości. Nieporozumienie tych, którzy zakładają istnienie liberum arbitrium indifferentiae, polega na tym, że sądzą oni, iż mogą chcieć tak albo inaczej. W tym momencie wola jest jednak już przyjęta jako przesłanka. Chodzi bowiem o relację między motywem a wolą, a to następstwo podlega zasadzie racji dostatecznej w takim samym stopniu jak spadanie długopisu ze stołu. To, jaką wolę wywoła dany motyw, zależy z kolei od charakteru człowieka, który Schopenhauer postrzega jako stosunkowo sztywny. Charakter ten jest wrodzony i niezmienny, choć może być ukierunkowywany przez zewnętrzne wpływy środowiskowe. Poza tym Schopenhauer porusza także problem osła Buridana, który jego zdaniem można odnieść również do człowieka. Teza ta z dzisiejszej perspektywy wydaje się nieco śmieszna.

Druga rozprawa stanowi wprowadzenie do etyki współczucia Schopenhauera. Wszystkie ludzkie działania można sprowadzić do trzech różnych motywów: egoizmu, złośliwości oraz współczucia. Działanie moralne może być jedynie takie, które zostaje podjęte z współczucia i cechuje się całkowitym brakiem egoizmu. Schopenhauer jawi się tu, zwłaszcza w kwestii etyki zwierząt, jako myśliciel dość postępowy jak na swoje czasy. Zwierzętom należy się bowiem takie samo współczucie jak ludziom. Jednocześnie jednak uznaje on za dopuszczalne ich spożywanie, ponieważ cierpienie możliwe jest dopiero od pewnego poziomu rozumu, którego zwierzę nie posiada. Człowiek miałby zatem bardziej cierpieć, rezygnując z mięsa, niż zwierzę, co stoi w wyraźnej sprzeczności z twierdzeniem, że należy okazywać zwierzętom współczucie. Ogólnie rzecz biorąc, uważam etykę współczucia Schopenhauera za mało przekonującą. Uznaje on działania za niemoralne i egoistyczne wtedy, gdy są one podejmowane w oparciu o wyższy system reguł, na przykład o wyobrażenie wartości chrześcijańskich u osób wierzących. Tak samo niemoralne i egoistyczne miałyby być działania podejmowane jedynie z powodu wyrzutów sumienia, wywołanych na przykład przez poczucie tego, co dobre i złe. Jeśli motyw zawiera choćby ślad pragnienia pozbycia się własnego złego samopoczucia, to działanie jest przynajmniej częściowo ukierunkowane na własny dobrostan, a tym samym nie jest wolne od egoizmu. Nie jest dla mnie do końca jasne, dlaczego współczucie odgrywa tu tak wyjątkową rolę. Ostatecznie bowiem, nawet jeśli Schopenhauer formułuje to tak, jakbyśmy cierpieli poprzez drugą osobę, pozostaje to uczuciem, które istnieje we mnie i które być może właśnie u siebie chcę usunąć. Również twierdzenie, że działanie moralne musi być całkowicie wolne od egoizmu, uważam za mało realistyczne. Jego obraz człowieka, w dużej mierze inspirowany Hobbesem, całkowicie pomija dobre uczynki między ludźmi, choć nie muszą one wcale zaprzeczać tezie, że egoizm jest z reguły głównym motywem działania. Wystarczy pomyśleć o egoistycznym genie czy o altruistycznym karaniu w biologii. Sądzę, że jedynym naprawdę postępowym aspektem jego etyki jest to, że nie ignoruje on całkowicie zwierząt jako istot żywych.
Napisz opinię i wygraj nagrodę!
Twoja ocena to:
wybierz ocenę 0
Treść musi mieć więcej niż 50 i mniej niż 20000 znaków

Dodaj swoją opinię

Zaloguj się na swoje konto, aby mieć możliwość dodawania opinii.

Czy chcesz zostawić tylko ocenę?

Dodanie samej oceny o książce nie jest brane pod uwagę podczas losowania nagród. By mieć szansę na otrzymanie nagrody musisz napisać opinię o książce.

Już oceniłeś/zrecenzowałeś te książkę w przeszłości.

Możliwe jest dodanie tylko jednej recenzji do każdej z książek.

Sposoby dostawy

Płatne z góry

13.99 zł

Darmowa od 190 zł

ORLEN Paczka

12.99 zł

Darmowa od 190 zł

Automaty DHL BOX 24/7 i punkty POP

12.99 zł

Darmowa od 190 zł

DPD Pickup Automaty i Punkty Odbioru

9.99 zł

Darmowa od 190 zł

Automaty Orlen Paczka, sklepy Żabka i inne

12.99 zł

Darmowa od 190 zł

GLS U Ciebie - Kurier

14.99 zł

Darmowa od 190 zł

Kurier DPD

14.99 zł

Darmowa od 190 zł

Kurier InPost

14.99 zł

Darmowa od 190 zł

Pocztex Kurier

13.99 zł

Darmowa od 190 zł

Kurier DHL

14.99 zł

Darmowa od 190 zł

Kurier GLS - kraje UE

69.00 zł

Punkt odbioru (Dębica)

2.99 zł

Darmowa od 190 zł

Płatne przy odbiorze

Kurier GLS pobranie

23.99 zł

Sposoby płatności

Płatność z góry

Przedpłata

platnosc

Zwykły przelew info