Książka - Teokracja papieska 1073-1378

Masz tę lub inne książki?

Sprzedaj je u nas

Teokracja papieska 1073-1378

Teokracja papieska 1073-1378

Masz tę lub inne książki?

Sprzedaj je u nas

Pontyfikat Grzegorza VII, którego początek wyznacza analizowany przez prof. Adama Wielomskiego okres, zapoczątkowuje erę kluczowych odkryć w zakresie pojmowania i kształtowania teokratycznego porządku w chrześcijaństwie. Czas ten dobiega końca z nastaniem Schizmy Zachodniej w 1378 roku, częściowo będącej politycznym rezultatem kryzysu myśli scholastycznej wywołanego przez naturalistyczne i antyreligijne interpretacje Arystotelesa w XIV wieku, jak u Marsyliusza z Padwy i Wilhelma z Ockham. Od tej chwili refleksja na temat papiestwa zaczyna oddzielać się od głównego nurtu, stając się coraz bardziej świecka i rewolucyjna, aż do pełni oświeceniowego przewrotu. Już w pierwszej połowie XIV wieku obserwujemy zapowiedzi triumfu cywilizacji laickiej, m.in. w sporach Rzymu z Filipem IV Pięknym i cesarzem Ludwikiem IV Bawarskim.

Podstawowe kwestie badane w tym czasie dotyczą chrześcijańskiej władzy: jej genezy, charakterystyki i celu. Nasilające się zainteresowanie tym zagadnieniem wynikało z potrzeby reformowania obyczajów. Grzegorz VII, jako jeden z czołowych reformatorów, zdawał sobie sprawę, że Kościół nie zdoła oczyścić się z praktyk takich jak symonia czy nikolaizm bez uporządkowania stosunków z władzą świecką. Ówczesne monarchie, wykorzystując Kościół do umacniania swych politycznych instytucji osłabionych feudalizmem, stały na przeszkodzie wszelkim próbom naprawy. Świadomość tego problemu Grzegorz VII zdobył, będąc bliskim współpracownikiem Grzegorza VI, upokorzonego przez cesarza Henryka III. Reformy te były możliwe do realizacji tylko przy ograniczonym wpływie władzy świeckiej, której cele często stały w sprzeczności z celami Kościoła.

Zwycięstwo Grzegorza VII nad cesarzem Henrykiem IV zapoczątkowało dwustuletnią dominację papiestwa w sporze o inwestyturę. Pomimo chwilowych sukcesów cesarstwa, koncepcja Kościoła jako imperium systematycznie się rozwijała, szczególnie podczas pontyfikatu Innocentego III, który rościł sobie prawo do ingerencji pontyfikalnej we władzę cesarską z uwagi na jej grzeszność, oraz Innocentego IV, który próbował podporządkować sobie cesarza jako swojego urzędnika, co ostatecznie doprowadziło do upadku samej instytucji cesarstwa.

Kwestię władzy, która jest kluczowa dla politologów, badano równolegle z zagadnieniami dotyczącymi teorii państwa oraz struktury władzy duchowej i świeckiej. W owym okresie rozwinęły się fundamenty nowoczesnej myśli politologicznej i socjologicznej, które wciąż aktualne znajdują odzwierciedlenie w badaniach nad relacjami podległości i zależności między społeczeństwem a państwem.

Wybierz stan zużycia:

WIĘCEJ O SKALI

Pontyfikat Grzegorza VII, którego początek wyznacza analizowany przez prof. Adama Wielomskiego okres, zapoczątkowuje erę kluczowych odkryć w zakresie pojmowania i kształtowania teokratycznego porządku w chrześcijaństwie. Czas ten dobiega końca z nastaniem Schizmy Zachodniej w 1378 roku, częściowo będącej politycznym rezultatem kryzysu myśli scholastycznej wywołanego przez naturalistyczne i antyreligijne interpretacje Arystotelesa w XIV wieku, jak u Marsyliusza z Padwy i Wilhelma z Ockham. Od tej chwili refleksja na temat papiestwa zaczyna oddzielać się od głównego nurtu, stając się coraz bardziej świecka i rewolucyjna, aż do pełni oświeceniowego przewrotu. Już w pierwszej połowie XIV wieku obserwujemy zapowiedzi triumfu cywilizacji laickiej, m.in. w sporach Rzymu z Filipem IV Pięknym i cesarzem Ludwikiem IV Bawarskim.

Podstawowe kwestie badane w tym czasie dotyczą chrześcijańskiej władzy: jej genezy, charakterystyki i celu. Nasilające się zainteresowanie tym zagadnieniem wynikało z potrzeby reformowania obyczajów. Grzegorz VII, jako jeden z czołowych reformatorów, zdawał sobie sprawę, że Kościół nie zdoła oczyścić się z praktyk takich jak symonia czy nikolaizm bez uporządkowania stosunków z władzą świecką. Ówczesne monarchie, wykorzystując Kościół do umacniania swych politycznych instytucji osłabionych feudalizmem, stały na przeszkodzie wszelkim próbom naprawy. Świadomość tego problemu Grzegorz VII zdobył, będąc bliskim współpracownikiem Grzegorza VI, upokorzonego przez cesarza Henryka III. Reformy te były możliwe do realizacji tylko przy ograniczonym wpływie władzy świeckiej, której cele często stały w sprzeczności z celami Kościoła.

Zwycięstwo Grzegorza VII nad cesarzem Henrykiem IV zapoczątkowało dwustuletnią dominację papiestwa w sporze o inwestyturę. Pomimo chwilowych sukcesów cesarstwa, koncepcja Kościoła jako imperium systematycznie się rozwijała, szczególnie podczas pontyfikatu Innocentego III, który rościł sobie prawo do ingerencji pontyfikalnej we władzę cesarską z uwagi na jej grzeszność, oraz Innocentego IV, który próbował podporządkować sobie cesarza jako swojego urzędnika, co ostatecznie doprowadziło do upadku samej instytucji cesarstwa.

Kwestię władzy, która jest kluczowa dla politologów, badano równolegle z zagadnieniami dotyczącymi teorii państwa oraz struktury władzy duchowej i świeckiej. W owym okresie rozwinęły się fundamenty nowoczesnej myśli politologicznej i socjologicznej, które wciąż aktualne znajdują odzwierciedlenie w badaniach nad relacjami podległości i zależności między społeczeństwem a państwem.

Szczegóły

Opinie

Książki autora

Podobne

Dla Ciebie

Książki z kategorii

Dostawa i płatność

Szczegóły

Cena: 54.53 zł
Okładka: Miękka
Ilość stron: 666
Rok wydania: 2023
Rozmiar: 1 × 2 mm
ID: 9788365806161

Inne książki tych autorów

Podobne produkty

Może Ci się spodobać

Inne książki z tej samej kategorii

Opinie użytkowników
0.0
0 ocen i 0 recenzji
Reviews Reward Icon

Napisz opinię o książce i wygraj nagrodę!

W każdym miesiącu wybieramy najlepsze opinie i nagradzamy recenzentów.

Dowiedz się więcej

Wartość nagród w tym miesiącu

880 zł

Napisz opinię i wygraj nagrodę!
Twoja ocena to:
wybierz ocenę 0
Treść musi mieć więcej niż 50 i mniej niż 20000 znaków

Dodaj swoją opinię

Zaloguj się na swoje konto, aby mieć możliwość dodawania opinii.

Czy chcesz zostawić tylko ocenę?

Dodanie samej oceny o książce nie jest brane pod uwagę podczas losowania nagród. By mieć szansę na otrzymanie nagrody musisz napisać opinię o książce.

Już oceniłeś/zrecenzowałeś te książkę w przeszłości.

Możliwe jest dodanie tylko jednej recenzji do każdej z książek.

Sposoby dostawy

Płatne z góry

13.99 zł

Darmowa od 190 zł

ORLEN Paczka

12.99 zł

Darmowa od 190 zł

Automaty DHL BOX 24/7 i punkty POP

12.99 zł

Darmowa od 190 zł

DPD Pickup Automaty i Punkty Odbioru

9.99 zł

Darmowa od 190 zł

Automaty Orlen Paczka, sklepy Żabka i inne

12.99 zł

Darmowa od 190 zł

GLS U Ciebie - Kurier

14.99 zł

Darmowa od 190 zł

Kurier DPD

14.99 zł

Darmowa od 190 zł

Kurier InPost

14.99 zł

Darmowa od 190 zł

Pocztex Kurier

13.99 zł

Darmowa od 190 zł

Kurier DHL

14.99 zł

Darmowa od 190 zł

Kurier GLS - kraje UE

69.00 zł

Punkt odbioru (Dębica)

2.99 zł

Darmowa od 190 zł

Płatne przy odbiorze

Kurier GLS pobranie

23.99 zł

Sposoby płatności

Płatność z góry

Przedpłata

platnosc

Zwykły przelew info