Stan książek
Nasze książki są dokładnie sprawdzone i jasno określamy stan każdej z nich.
Nowa
Książka nowa.
Używany - jak nowa
Niezauważalne lub prawie niezauważalne ślady używania. Książkę ciężko odróżnić od nowej pozycji.
Używany - dobry
Normalne ślady używania wynikające z kartkowania podczas czytania, brak większych uszkodzeń lub zagięć.
Używany - widoczne ślady użytkowania
zagięte rogi, przyniszczona okładka, książka posiada wszystkie strony.
Teatr historii lokalnych w Europie Środkowej
Masz tę lub inne książki?
Sprzedaj je u nas
W dzisiejszych czasach teatry, szczególnie te działające w mniejszych miastach, coraz częściej wchodzą w interakcje z lokalną społecznością. Podczas prezentowanych spektakli twórcy chętnie eksplorują tematy związane z historią oraz kulturową i etniczną tożsamością miejsc, w których funkcjonują. Artyści teatralni refleksyjnie badają mechanizmy pamięci, przywołując zarówno indywidualne, jak i zbiorowe przeżycia często pomijane w powszechnie dostępnej historii. Zazwyczaj mamy tu do czynienia z lokalną historią, która nieodłącznie splata się z wydarzeniami mającymi szerszy wpływ, takimi jak wojny czy zmiany polityczne, obserwowanymi z perspektywy miejscowej społeczności. Jest to również historia codzienności, gdzie procesy zmian i rozwoju postępują niemal niezauważalnie, tworząc nowe wzorce wspólnotowe, które nie trafiają do kronik.
W świecie zdominowanym przez globalizację, zadaniem teatrów jest odkrywanie lokalnych legend oraz budowanie narracji wspólnotowych, co stanowi kluczowy element kształtowania tożsamości danej grupy, miejsca lub regionu. Często wpisuje się to w odradzające się ideologie narodowościowe. Twórcy angażują się również w poruszanie tematów społecznych, ekonomicznych i politycznych, otwierając sceny teatralne jako forum dla mniejszości etnicznych oraz narodowych. Poprzez sztukę artyści dają głos marginesom społeczeństwa, często pomijanym z powodów ekonomicznych czy społecznych. Związane z miejscem teatry stają się więc ważnym elementem życia społecznego.
Te zjawiska szeroko omawiano podczas międzynarodowej konferencji naukowej zatytułowanej „Teatr historii lokalnych w Europie Środkowej”, która odbyła się we wrześniu 2014 roku w Uniwersytecie Śląskim. Konferencja ta, wspierana przez Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki, eksplorowała tematykę teatru jako wyrazu kultury mniejszości oraz tożsamości lokalnej, analizując jego rolę w odzyskiwaniu i budowaniu tożsamości grup, polityce pamięci oraz praktykach upamiętniania. Teatr rozważano również jako alternatywne archiwum, oferujące rewizję oficjalnych narracji historii, które przekazywane są podczas edukacji. Dodatkowym tematem były zjawiska związane z rolą teatru w działalności terapeutycznej oraz jego uwikłanie w lokalną historię i politykę.
Wybierz stan zużycia:
WIĘCEJ O SKALI
W dzisiejszych czasach teatry, szczególnie te działające w mniejszych miastach, coraz częściej wchodzą w interakcje z lokalną społecznością. Podczas prezentowanych spektakli twórcy chętnie eksplorują tematy związane z historią oraz kulturową i etniczną tożsamością miejsc, w których funkcjonują. Artyści teatralni refleksyjnie badają mechanizmy pamięci, przywołując zarówno indywidualne, jak i zbiorowe przeżycia często pomijane w powszechnie dostępnej historii. Zazwyczaj mamy tu do czynienia z lokalną historią, która nieodłącznie splata się z wydarzeniami mającymi szerszy wpływ, takimi jak wojny czy zmiany polityczne, obserwowanymi z perspektywy miejscowej społeczności. Jest to również historia codzienności, gdzie procesy zmian i rozwoju postępują niemal niezauważalnie, tworząc nowe wzorce wspólnotowe, które nie trafiają do kronik.
W świecie zdominowanym przez globalizację, zadaniem teatrów jest odkrywanie lokalnych legend oraz budowanie narracji wspólnotowych, co stanowi kluczowy element kształtowania tożsamości danej grupy, miejsca lub regionu. Często wpisuje się to w odradzające się ideologie narodowościowe. Twórcy angażują się również w poruszanie tematów społecznych, ekonomicznych i politycznych, otwierając sceny teatralne jako forum dla mniejszości etnicznych oraz narodowych. Poprzez sztukę artyści dają głos marginesom społeczeństwa, często pomijanym z powodów ekonomicznych czy społecznych. Związane z miejscem teatry stają się więc ważnym elementem życia społecznego.
Te zjawiska szeroko omawiano podczas międzynarodowej konferencji naukowej zatytułowanej „Teatr historii lokalnych w Europie Środkowej”, która odbyła się we wrześniu 2014 roku w Uniwersytecie Śląskim. Konferencja ta, wspierana przez Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki, eksplorowała tematykę teatru jako wyrazu kultury mniejszości oraz tożsamości lokalnej, analizując jego rolę w odzyskiwaniu i budowaniu tożsamości grup, polityce pamięci oraz praktykach upamiętniania. Teatr rozważano również jako alternatywne archiwum, oferujące rewizję oficjalnych narracji historii, które przekazywane są podczas edukacji. Dodatkowym tematem były zjawiska związane z rolą teatru w działalności terapeutycznej oraz jego uwikłanie w lokalną historię i politykę.
