Książka - Poetycka tanatosonika. Dźwięki przemocy zbrojnej..

Masz tę lub inne książki?

Sprzedaj je u nas

Poetycka tanatosonika. Dźwięki przemocy zbrojnej..

Poetycka tanatosonika. Dźwięki przemocy zbrojnej..

Masz tę lub inne książki?

Sprzedaj je u nas

Seria „Projekty Komparatystyki” wprowadza pojęcie „tanatosoniki”, stworzone przez J. Martina Daughtry'ego, dla opisania intensywnego połączenia przemocy i dźwięku. Ten termin, zbudowany z greckiego słowa thánatos, oznaczającego „śmierć”, oraz łacińskiego sonus, czyli „dźwięk”, odnosi się do militarnych hałasów o skrajnej głośności i ich agresywnego wpływu na słuchaczy. Podczas II wojny światowej takie doświadczenia były częste wśród polskiej ludności cywilnej w bombardowanych miastach, żołnierzy walczących na różnych frontach, członków ruchu oporu, a także więźniów, którzy musieli nasłuchiwać egzekucji. Niektórzy z tych „świadków nausznych” próbowali przekazać swoje doznania oraz te niepokojące dźwięki w formie poetyckiej, tworząc wiersze-dokumenty. Archiwum takich utworów, które jest zróżnicowane i bogate, stanowi przedmiot wnikliwej analizy zawartej w monografii autorstwa Dobrawy Lisak-Gębali. Skłania ona do refleksji nad zróżnicowanymi sposobami, w jakie ludzie w czasie wojny odbierali tanatosonikę, w tym osoby będące ofiarami bądź świadkami Holokaustu. Ta monografia, dostępna na polskim rynku wydawnictw akademickich, jest unikalnym dziełem – pierwszym szczegółowym opracowaniem dotyczącym dźwiękowych doświadczeń wojennych w kontekście poezji, traktująca kwestie audio jako rdzeń analizy, a nie jedynie dodatek do badań nad poetyką utworów. To interdyscyplinarne dzieło znajduje swoje zasłużone miejsce zarówno w literaturoznawstwie, jak i kulturoznawczym nurcie badań nad dźwiękiem. Profesor Dariusz Brzostek podkreśla interdyscyplinarny charakter książki. Dobrawa Lisak-Gębala jest związana z Instytutem Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego i ma na koncie książki takie jak „Ultraliteratura” i „Wizualne odskocznie”. Jej prace publikowano w czasopismach takich jak „Holocaust and Genocide Studies” oraz „Orbis Litterarum”. Specjalizuje się w badaniach nad literaturą polską XX i XXI wieku oraz intermedialnością.

Wybierz stan zużycia:

WIĘCEJ O SKALI

Seria „Projekty Komparatystyki” wprowadza pojęcie „tanatosoniki”, stworzone przez J. Martina Daughtry'ego, dla opisania intensywnego połączenia przemocy i dźwięku. Ten termin, zbudowany z greckiego słowa thánatos, oznaczającego „śmierć”, oraz łacińskiego sonus, czyli „dźwięk”, odnosi się do militarnych hałasów o skrajnej głośności i ich agresywnego wpływu na słuchaczy. Podczas II wojny światowej takie doświadczenia były częste wśród polskiej ludności cywilnej w bombardowanych miastach, żołnierzy walczących na różnych frontach, członków ruchu oporu, a także więźniów, którzy musieli nasłuchiwać egzekucji. Niektórzy z tych „świadków nausznych” próbowali przekazać swoje doznania oraz te niepokojące dźwięki w formie poetyckiej, tworząc wiersze-dokumenty. Archiwum takich utworów, które jest zróżnicowane i bogate, stanowi przedmiot wnikliwej analizy zawartej w monografii autorstwa Dobrawy Lisak-Gębali. Skłania ona do refleksji nad zróżnicowanymi sposobami, w jakie ludzie w czasie wojny odbierali tanatosonikę, w tym osoby będące ofiarami bądź świadkami Holokaustu. Ta monografia, dostępna na polskim rynku wydawnictw akademickich, jest unikalnym dziełem – pierwszym szczegółowym opracowaniem dotyczącym dźwiękowych doświadczeń wojennych w kontekście poezji, traktująca kwestie audio jako rdzeń analizy, a nie jedynie dodatek do badań nad poetyką utworów. To interdyscyplinarne dzieło znajduje swoje zasłużone miejsce zarówno w literaturoznawstwie, jak i kulturoznawczym nurcie badań nad dźwiękiem. Profesor Dariusz Brzostek podkreśla interdyscyplinarny charakter książki. Dobrawa Lisak-Gębala jest związana z Instytutem Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego i ma na koncie książki takie jak „Ultraliteratura” i „Wizualne odskocznie”. Jej prace publikowano w czasopismach takich jak „Holocaust and Genocide Studies” oraz „Orbis Litterarum”. Specjalizuje się w badaniach nad literaturą polską XX i XXI wieku oraz intermedialnością.

Szczegóły

Opinie

Książki autora

Podobne

Dla Ciebie

Książki z kategorii

Dostawa i płatność

Szczegóły

Cena: - zł
Okładka: Miękka
Ilość stron: 740
Rok wydania: 2025
Rozmiar: 135 × 205 mm
ID: 9788324241194
Wydawnictwo:

Inne książki: Dobrawa Lisak-Gębala

Podobne produkty

Może Ci się spodobać

Inne książki z tej samej kategorii

Opinie użytkowników
0.0
0 ocen i 0 recenzji
Reviews Reward Icon

Napisz opinię o książce i wygraj nagrodę!

W każdym miesiącu wybieramy najlepsze opinie i nagradzamy recenzentów.

Dowiedz się więcej

Wartość nagród w tym miesiącu

880 zł

Napisz opinię i wygraj nagrodę!
Twoja ocena to:
wybierz ocenę 0
Treść musi mieć więcej niż 50 i mniej niż 20000 znaków

Dodaj swoją opinię

Zaloguj się na swoje konto, aby mieć możliwość dodawania opinii.

Czy chcesz zostawić tylko ocenę?

Dodanie samej oceny o książce nie jest brane pod uwagę podczas losowania nagród. By mieć szansę na otrzymanie nagrody musisz napisać opinię o książce.

Już oceniłeś/zrecenzowałeś te książkę w przeszłości.

Możliwe jest dodanie tylko jednej recenzji do każdej z książek.

Sposoby dostawy

Płatne z góry

13.99 zł

Darmowa od 190 zł

ORLEN Paczka

12.99 zł

Darmowa od 190 zł

Automaty DHL BOX 24/7 i punkty POP

12.99 zł

Darmowa od 190 zł

DPD Pickup Punkt Odbioru

11.99 zł

Darmowa od 190 zł

Automaty Orlen Paczka, sklepy Żabka i inne

13.99 zł

Darmowa od 190 zł

GLS U Ciebie - Kurier

14.99 zł

Darmowa od 190 zł

Kurier DPD

14.99 zł

Darmowa od 190 zł

Kurier InPost

14.99 zł

Darmowa od 190 zł

Pocztex Kurier

13.99 zł

Darmowa od 190 zł

Kurier DHL

14.99 zł

Darmowa od 190 zł

Kurier GLS - kraje UE

69.00 zł

Punkt odbioru (Dębica)

2.99 zł

Darmowa od 190 zł

Płatne przy odbiorze

Kurier GLS pobranie

23.99 zł

Sposoby płatności

Płatność z góry

Przedpłata

platnosc

Zwykły przelew info