Stan książek
Nasze książki są dokładnie sprawdzone i jasno określamy stan każdej z nich.
Nowa
Książka nowa.
Używany - jak nowa
Niezauważalne lub prawie niezauważalne ślady używania. Książkę ciężko odróżnić od nowej pozycji.
Używany - dobry
Normalne ślady używania wynikające z kartkowania podczas czytania, brak większych uszkodzeń lub zagięć.
Używany - widoczne ślady użytkowania
zagięte rogi, przyniszczona okładka, książka posiada wszystkie strony.
Hałda. O śląskiej wyobraźni symbolicznej
Masz tę lub inne książki?
Sprzedaj je u nas
Ta książka nie jest tradycyjnym naukowym opracowaniem, ale zbiorem esejów i analiz. Autorka koncentruje się w niej na poezji, gdzie hałda, będąca najbardziej rozpoznawalnym symbolem Śląska, nabiera głębokiego, symbolicznego znaczenia. Nie jest ona przedstawiana jedynie jako trwały element krajobrazu, lecz niesie ze sobą ciężar istotnych kwestii egzystencjalnych i etycznych.
Hałdy jako symboliczne elementy pejzażu pojawiają się w pracach wielu śląskich poetów. W książce wspomniani są najbardziej charakterystyczni twórcy, którzy odcisnęli piętno na literaturze Górnego Śląska. Celem nie jest stworzenie hierarchii, lecz próba tematycznego ujęcia zjawisk, które dotychczas umykały krytykom. Zrozumienie Śląska i człowieka osadzonego w przemysłowym krajobrazie przez pryzmat tej ikony prowadzi do ważnych pytań o istotę i wartość życia.
Hałda pojawia się w poezji uznawanych autorów i mniej znanych twórców, zarówno klasyków XX-wiecznej liryki, jak i amatorów. Ze względu na ograniczenia, analiza skupia się na twórcach z pierwszej i drugiej generacji polskich autorów na Górnym Śląsku po 1922 roku: Emilu Zegadłowiczu, Włodzimierzu Żelechowskim, Wilhelmie Szewczyku, Bolesławie Luboszu, Tadeuszu Kijonce i Stanisławie Krawczyku.
W ich poezji, z wyjątkiem Zegadłowicza, hałdy ukazywane są jako „góry życia” o niespodziewanej florze, schrony i bunkry w czasach wojny czy powstań śląskich, miejsca spotkań zakochanych, symbole ubóstwa, ale także pracy i ludzkiego przetrwania, a także składowiska kopalnianych odpadów i źródła zanieczyszczeń.
Eseje zawarte w książce skupiają się na interpretacji obrazów hałd kreowanych przez poetów. Każda interpretacja jest unikalna i ukazuje nowe perspektywy postrzegania. To narzędzie umożliwia przeniknięcie do wyobraźni autorów. Kontekst historyczno-literacki jest przywoływany jako wsparcie dla przedstawianych analiz, dodając im głębi i dodatkowej wartości.
Wybierz stan zużycia:
WIĘCEJ O SKALI
Ta książka nie jest tradycyjnym naukowym opracowaniem, ale zbiorem esejów i analiz. Autorka koncentruje się w niej na poezji, gdzie hałda, będąca najbardziej rozpoznawalnym symbolem Śląska, nabiera głębokiego, symbolicznego znaczenia. Nie jest ona przedstawiana jedynie jako trwały element krajobrazu, lecz niesie ze sobą ciężar istotnych kwestii egzystencjalnych i etycznych.
Hałdy jako symboliczne elementy pejzażu pojawiają się w pracach wielu śląskich poetów. W książce wspomniani są najbardziej charakterystyczni twórcy, którzy odcisnęli piętno na literaturze Górnego Śląska. Celem nie jest stworzenie hierarchii, lecz próba tematycznego ujęcia zjawisk, które dotychczas umykały krytykom. Zrozumienie Śląska i człowieka osadzonego w przemysłowym krajobrazie przez pryzmat tej ikony prowadzi do ważnych pytań o istotę i wartość życia.
Hałda pojawia się w poezji uznawanych autorów i mniej znanych twórców, zarówno klasyków XX-wiecznej liryki, jak i amatorów. Ze względu na ograniczenia, analiza skupia się na twórcach z pierwszej i drugiej generacji polskich autorów na Górnym Śląsku po 1922 roku: Emilu Zegadłowiczu, Włodzimierzu Żelechowskim, Wilhelmie Szewczyku, Bolesławie Luboszu, Tadeuszu Kijonce i Stanisławie Krawczyku.
W ich poezji, z wyjątkiem Zegadłowicza, hałdy ukazywane są jako „góry życia” o niespodziewanej florze, schrony i bunkry w czasach wojny czy powstań śląskich, miejsca spotkań zakochanych, symbole ubóstwa, ale także pracy i ludzkiego przetrwania, a także składowiska kopalnianych odpadów i źródła zanieczyszczeń.
Eseje zawarte w książce skupiają się na interpretacji obrazów hałd kreowanych przez poetów. Każda interpretacja jest unikalna i ukazuje nowe perspektywy postrzegania. To narzędzie umożliwia przeniknięcie do wyobraźni autorów. Kontekst historyczno-literacki jest przywoływany jako wsparcie dla przedstawianych analiz, dodając im głębi i dodatkowej wartości.
