Stan książek
Nasze książki są dokładnie sprawdzone i jasno określamy stan każdej z nich.
Nowa
Książka nowa.
Używany - jak nowa
Niezauważalne lub prawie niezauważalne ślady używania. Książkę ciężko odróżnić od nowej pozycji.
Używany - dobry
Normalne ślady używania wynikające z kartkowania podczas czytania, brak większych uszkodzeń lub zagięć.
Używany - widoczne ślady użytkowania
zagięte rogi, przyniszczona okładka, książka posiada wszystkie strony.
Klasyfikacja budżetowa 2022
Masz tę lub inne książki?
Sprzedaj je u nas
Nieustanne modyfikacje przepisów oraz reformy sprawiają, że klasyfikacja budżetowa regularnie jest aktualizowana. Stosowane wcześniej podziałki mogą przestać obowiązywać, pojawiają się nowe, a interpretacje dotyczące istniejących mogą ulec zmianie. W związku z tym, jednostki sektora finansów publicznych muszą na bieżąco wprowadzać te zmiany do swoich działań związanych z planowaniem, rachunkowością i raportowaniem.
Od 1 stycznia 2022 roku zaszły kolejne zmiany oraz nowości w załącznikach do rozporządzenia dotyczącego klasyfikacji budżetowej nr 2, 3, 4 i 7. Nowelizacja z 26 lipca 2021 roku obejmuje modyfikacje w niektórych rozdziałach. Wdrożenie Systemu Monitorowania Usług Publicznych (SMUP) wprowadziło m.in. podział na rozdziały podmiotowe (katalog otwarty) oraz rozdziały usługowe (katalog zamknięty), co powoduje konieczność dokładnego określania dochodów i wydatków związanych z usługami publicznymi.
W związku z wieloma wątpliwościami pojawiającymi się w praktyce, Ministerstwo Finansów przygotowało komentarz, aby wspomagać realizację projektu SMUP w kontekście zmian w klasyfikacji budżetowej. Wyjaśnione zostały m.in. kwestie dotyczące wydatków związanych z utrzymaniem stanowisk pracy, czy w rozdziale podmiotowym oprócz wydatków bieżących należy uwzględniać również wydatki majątkowe związane z takimi stanowiskami oraz dlaczego wydatki płacowe i inne związane z utrzymaniem stanowisk pracy nie powinny być ujmowane w rozdziałach usługowych. Dodatkowo, poruszono temat braku rozdziałów podmiotowych dla pewnych jednostek, takich jak zarząd dróg czy powiatowy inspektorat nadzoru budowlanego.
Zmiany dotknęły także paragrafów dochodowych i wydatkowych, w tym dodanie nowych paragrafów dotyczących środków otrzymanych na zwalczanie COVID-19, tj. paragrafów 218, 609 i 610. Ponadto, dla oświaty wprowadzono dwa nowe paragrafy wydatkowe odnoszące się do wynagrodzeń nauczycieli: 479 Wynagrodzenia osobowe nauczycieli oraz 480 Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli. Te paragrafy zostały wydzielone z dotychczasowych 401 i 404 i odnoszą się do wynagrodzeń wszystkich nauczycieli, niezależnie od statusu organu prowadzącego. Z początkiem 2022 roku należy więc osobno planować i ewidencjonować wynagrodzenia oraz tzw. trzynastkę nauczycieli i pracowników obsługi.
Ogólnie zmiany, które w większości weszły w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku, muszą być uwzględnione przy opracowywaniu projektów ustawy budżetowej i uchwał budżetowych na ten rok. Niektóre z lipcowych zmian weszły w życie z mocą wsteczną od 1 stycznia 2021 r. i od 1 lipca 2021 r. W terminie trzech miesięcy od wejścia w życie zmieniającego rozporządzenia, tj. do 30 października 2021 r., jednostki samorządu terytorialnego są zobligowane do dostosowania budżetu na rok 2021 do tych modyfikacji. Po zaadaptowaniu uchwał budżetowych, należy wprowadzić nowe podziałki klasyfikacji budżetowej do ewidencji księgowej jednostki i przenieść na nie kwoty zapisane w dotychczasowych podziałkach.
Publikacja stanowi zaktualizowaną wersję klasyfikacji budżetowej, uwzględniającą wszystkie zmiany wprowadzone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r., które reguluje szczegółową klasyfikację dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.
Wybierz stan zużycia:
WIĘCEJ O SKALI
Nieustanne modyfikacje przepisów oraz reformy sprawiają, że klasyfikacja budżetowa regularnie jest aktualizowana. Stosowane wcześniej podziałki mogą przestać obowiązywać, pojawiają się nowe, a interpretacje dotyczące istniejących mogą ulec zmianie. W związku z tym, jednostki sektora finansów publicznych muszą na bieżąco wprowadzać te zmiany do swoich działań związanych z planowaniem, rachunkowością i raportowaniem.
Od 1 stycznia 2022 roku zaszły kolejne zmiany oraz nowości w załącznikach do rozporządzenia dotyczącego klasyfikacji budżetowej nr 2, 3, 4 i 7. Nowelizacja z 26 lipca 2021 roku obejmuje modyfikacje w niektórych rozdziałach. Wdrożenie Systemu Monitorowania Usług Publicznych (SMUP) wprowadziło m.in. podział na rozdziały podmiotowe (katalog otwarty) oraz rozdziały usługowe (katalog zamknięty), co powoduje konieczność dokładnego określania dochodów i wydatków związanych z usługami publicznymi.
W związku z wieloma wątpliwościami pojawiającymi się w praktyce, Ministerstwo Finansów przygotowało komentarz, aby wspomagać realizację projektu SMUP w kontekście zmian w klasyfikacji budżetowej. Wyjaśnione zostały m.in. kwestie dotyczące wydatków związanych z utrzymaniem stanowisk pracy, czy w rozdziale podmiotowym oprócz wydatków bieżących należy uwzględniać również wydatki majątkowe związane z takimi stanowiskami oraz dlaczego wydatki płacowe i inne związane z utrzymaniem stanowisk pracy nie powinny być ujmowane w rozdziałach usługowych. Dodatkowo, poruszono temat braku rozdziałów podmiotowych dla pewnych jednostek, takich jak zarząd dróg czy powiatowy inspektorat nadzoru budowlanego.
Zmiany dotknęły także paragrafów dochodowych i wydatkowych, w tym dodanie nowych paragrafów dotyczących środków otrzymanych na zwalczanie COVID-19, tj. paragrafów 218, 609 i 610. Ponadto, dla oświaty wprowadzono dwa nowe paragrafy wydatkowe odnoszące się do wynagrodzeń nauczycieli: 479 Wynagrodzenia osobowe nauczycieli oraz 480 Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli. Te paragrafy zostały wydzielone z dotychczasowych 401 i 404 i odnoszą się do wynagrodzeń wszystkich nauczycieli, niezależnie od statusu organu prowadzącego. Z początkiem 2022 roku należy więc osobno planować i ewidencjonować wynagrodzenia oraz tzw. trzynastkę nauczycieli i pracowników obsługi.
Ogólnie zmiany, które w większości weszły w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku, muszą być uwzględnione przy opracowywaniu projektów ustawy budżetowej i uchwał budżetowych na ten rok. Niektóre z lipcowych zmian weszły w życie z mocą wsteczną od 1 stycznia 2021 r. i od 1 lipca 2021 r. W terminie trzech miesięcy od wejścia w życie zmieniającego rozporządzenia, tj. do 30 października 2021 r., jednostki samorządu terytorialnego są zobligowane do dostosowania budżetu na rok 2021 do tych modyfikacji. Po zaadaptowaniu uchwał budżetowych, należy wprowadzić nowe podziałki klasyfikacji budżetowej do ewidencji księgowej jednostki i przenieść na nie kwoty zapisane w dotychczasowych podziałkach.
Publikacja stanowi zaktualizowaną wersję klasyfikacji budżetowej, uwzględniającą wszystkie zmiany wprowadzone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r., które reguluje szczegółową klasyfikację dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.
