Książka - Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego

DODAJ DO LISTY ŻYCZEŃ

Masz tę lub inne książki?

Sprzedaj je u nas

Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego

Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego

DODAJ DO LISTY ŻYCZEŃ

Masz tę lub inne książki?

Sprzedaj je u nas

Książka autorstwa Dominiki Jagielskiej oraz Janiny Kostkiewicz Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego jest odkrywczym i z wielu względów ważnym studium historyczno-biograficznym. Wprowadza czytelnika w szczególny mikrokosmos idei i problemów. Na planie pierwszym plasuje się tutaj zagadnienie transcendencji i duchowości, ściśle związane z normą samorozwoju osobowego oraz uczestnictwa społecznego, a jedno i drugie jest źródłem wychowania katolickiego. Musiało upłynąć wiele lat, by życie i dzieło A. Niesiołowskiego, tak ważnego reprezentanta społeczno-pedagogicznej myśli katolickiej, zostało dostrzeżone, zaprezentowane i ocenione oraz wprowadzone do współczesnego obiegu naukowego. Pierwszeństwo w tej mierze należy do Janiny Kostkiewicz, która po raz pierwszy wydobyła na światło dzienne postać Niesiołowskiego w monografii Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce 1918-1939 (2013). Dużą zasługą Dominiki Jagielskiej oraz Janiny Kostkiewicz jest to, że pokonały granice milczenia i zapomnienia, że ukazały ideologiczne przyczyny dyskwalifikowania i marginalizacji myśli społecznej wyrosłej na gruncie prawd ewangelicznych i nauczania Kościoła. Pośrednio, ale w sposób wyraźny, dzięki przedstawianej książce można dostrzec "pole zaległości", obszar braków badawczych i problemów, które należy podjąć i rozwiązać, by uzupełnić i wzbogacić dotychczasowy, dalece niepełny obraz polskiej myśli humanistyczno-społecznej XX wieku. Oby te ustalenia stały się impulsem do szerszej i systematycznej pracy badawczej nad myślą i praktyką katolickiej pedagogiki w naszym kraju.

Z recenzji prof. zw. dr. hab. Wiesława Theissa

Prof. dr hab. Janina Kostkiewicz - pracownik Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownik Zakładu Pedagogiki Szkoły Wyższej i Polskiej Myśli Pedagogicznej w Instytucie Pedagogiki UJ. Autorka prac z zakresu aksjologicznych podstaw pedagogiki ogólnej i uniwersyteckiej, badaczka pedagogiki katolickiej w Polsce. Współautorka i redaktor 12 książek, w tym: trzytomowej serii Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność (2012, 2013, 2015); Aksjologia edukacji dorosłych (2004), Uniwersytet i wartości (2007), Aksjologia w kształceniu pedagogów (2008), Chrześcijańskie inspiracje w pedagogice (2011). Redaktor naczelna rocznika "Polska Myśl Pedagogiczna". Autorka monografii: Sytuacja szkolna początkujących licealistów (1992), Wychowanie do wolności wyboru. Ponadczasowy wymiar pedagogiki F.W. Foerstera (1998, 2008), Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce 1918-1939 (2013).

Dr Dominika Jagielska - pracownik Uniwersytetu Jagiellońskiego, asystent w Zakładzie Pedagogiki Szkoły Wyższej i Polskiej Myśli Pedagogicznej w Instytucie Pedagogiki UJ. Autorka monografii Hybrydy ideologii edukacyjnych polskich polityków (2014) oraz rozpraw: Problem ideologii w wychowaniu z perspektywy personalizmu chrześcijańskiego (2011), Filozoficzne podstawy systemu pedagogicznego zmartwychwstańców w pismach Piotra Semenenki (2013), Wybrane pojęcia i kategorie konserwatywnych koncepcji wychowania społecznego z lat 1918-1939 w Polsce (2015).

Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego

Wstęp (Janina Kostkiewicz)

Rozdział 1. Życie i dzieło Andrzeja Niesiołowskiego (Janina Kostkiewicz)

1.1. Przedstawiciel pokolenia wielkiej miłości Ojczyzny

1.2. Życie, studia, praca, rodzina - wojenna zagłada

1.3. Twórczość naukowa i działalność społeczna

1.3.1. Młodzieńczy program pracy społeczno-wychowawczej

1.3.2. Praca naukowa i publicystyczna

1.3.3. Człowiek czynu - działalność społeczna i polityczna

1.3.4. Rękopisy z oflagów

Rozdział 2. Pedagogika humanizmu społecznego jako "zobowiązanie do osobowego rozwoju"

2.1. Humanizm pedagogiki Andrzeja Niesiołowskiego - cechy charakterystyczne (Janina Kostkiewicz)

2.2. Między pedagogiką kultury a pedagogiką personalistyczną (Janina Kostkiewicz)

2.2.1. Pedagogika kultury: praca oświatowa jako autorska koncepcja "podniesienia" narodu po zaborach

a) Formy i metody pracy oświatowej na rzecz rozwoju kulturalnego

b) Koncepcja kół oświatowo-wychowawczych

2.3. Personalizm jako: postawa i metoda działania, "narzędzie naprawy" kultury i losów cywilizacji, antyteza epoki totalitaryzmów (Janina Kostkiewicz)

2.4. Propersonalistyczne aspekty pedagogiki i wychowania

2.4.1. Ideał wychowania "nowego człowieka" − założenia i pedagogiczne środki realizacji (Dominika Jagielska)

2.4.2. Ideologia wychowawcza - próba zmiany znaczeń (Janina Kostkiewicz)

a) Zasadność podejmowania zagadnienia ideologii wychowawczej na gruncie pedagogiki

b) Geneza i podstawowe właściwości ideologii w ujęciu Andrzeja Niesiołowskiego

2.4.3. Pojęcie, funkcje i struktura ideologii w koncepcji Andrzeja Niesiołowskiego (Dominika Jagielska)

2.4.4. Katolicka ideologia wychowawcza (Dominika Jagielska)

a) Religia a ideologia w koncepcji Andrzeja Niesiołowskiego

b) Struktura i założenia katolickiej ideologii wychowawczej

Rozdział 3. Pedagogika społecznego humanizmu jako "zaangażowanie w przebudowę struktur życia społecznego"

3.1. Wychowanie do życia w społeczeństwie i dla społeczeństwa (Dominika Jagielska)

3.1.1. Kultura społeczna i naród jako fundamenty wychowania społecznego

a) Kultura społeczna i jej znaczenie wychowawcze

b) Naród jako nośnik kultury społecznej

3.1.2. Wychowanie społeczne - założenia, cele, metody realizacji

3.1.3. Kondycja rodziny i jej rola w wychowaniu do życia w społeczeństwie i dla społeczeństwa

3.1.4. Znaczenie oświaty dla rozwoju społeczeństwa - dlaczego niemożliwa jest oświata neutralna światopoglądowo?

3.2. Sprawiedliwość społeczna w pismach Andrzeja Niesiołowskiego (Dominika Jagielska)

3.2.1. Kwestia robotnicza i chrześcijański program społeczny

3.2.2. Sytuacja polskiej wsi. Bieda i bezrobocie a problem reagraryzacji

3.2.3. Inne problemy ówczesnego społeczeństwa i propozycje ich rozwiązania w piśmiennictwie Andrzeja Niesiołowskiego

3.3. Humanizm społeczny w pedagogicznym myśleniu o reformie struktur społecznych - idea i rola organizacji (Janina Kostkiewicz)

Zakończenie (Dominika Jagielska)

Bibliografia (Dominika Jagielska, Janina Kostkiewicz)

Bibliografia prac Andrzeja Niesiołowskiego

Opracowania i literatura uzupełniająca

Załączniki

Wybór pism

Andrzej Niesiołowski − Problemat konsumenta kulturalnego i polityki kulturalnej (wybór i opracowanie Dominika Jagielska)

Andrzej Niesiołowski − Metody realizacji wychowania społecznego (wybór i opracowanie Janina Kostkiewicz)

Andrzej Niesiołowski − Założenia aksjologiczne katolickiej ideologii wychowawczej (wybór i opracowanie Janina Kostkiewicz)

Andrzej Niesiołowski − [Recenzja]: Ludwik Chmaj: Kierunki i prądy pedagogiki współczesnej, "Nasza Księgarnia". Warszawa 1958, s. 752 (wybór i opracowanie Janina Kostkiewicz)

Dokumenty z życia i pracy Andrzeja Niesiołowskiego (pozyskanie - Janina Kostkiewicz)

Dyplom nauczyciela szkół średnich

Podanie o wszczęcie przewodu habilitacyjnego

Fragmenty korespondencji w sprawie rękopisów z oflagu

Fotografie

Wybierz stan zużycia:

WIĘCEJ O SKALI

Książka autorstwa Dominiki Jagielskiej oraz Janiny Kostkiewicz Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego jest odkrywczym i z wielu względów ważnym studium historyczno-biograficznym. Wprowadza czytelnika w szczególny mikrokosmos idei i problemów. Na planie pierwszym plasuje się tutaj zagadnienie transcendencji i duchowości, ściśle związane z normą samorozwoju osobowego oraz uczestnictwa społecznego, a jedno i drugie jest źródłem wychowania katolickiego. Musiało upłynąć wiele lat, by życie i dzieło A. Niesiołowskiego, tak ważnego reprezentanta społeczno-pedagogicznej myśli katolickiej, zostało dostrzeżone, zaprezentowane i ocenione oraz wprowadzone do współczesnego obiegu naukowego. Pierwszeństwo w tej mierze należy do Janiny Kostkiewicz, która po raz pierwszy wydobyła na światło dzienne postać Niesiołowskiego w monografii Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce 1918-1939 (2013). Dużą zasługą Dominiki Jagielskiej oraz Janiny Kostkiewicz jest to, że pokonały granice milczenia i zapomnienia, że ukazały ideologiczne przyczyny dyskwalifikowania i marginalizacji myśli społecznej wyrosłej na gruncie prawd ewangelicznych i nauczania Kościoła. Pośrednio, ale w sposób wyraźny, dzięki przedstawianej książce można dostrzec "pole zaległości", obszar braków badawczych i problemów, które należy podjąć i rozwiązać, by uzupełnić i wzbogacić dotychczasowy, dalece niepełny obraz polskiej myśli humanistyczno-społecznej XX wieku. Oby te ustalenia stały się impulsem do szerszej i systematycznej pracy badawczej nad myślą i praktyką katolickiej pedagogiki w naszym kraju.

Z recenzji prof. zw. dr. hab. Wiesława Theissa

Prof. dr hab. Janina Kostkiewicz - pracownik Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownik Zakładu Pedagogiki Szkoły Wyższej i Polskiej Myśli Pedagogicznej w Instytucie Pedagogiki UJ. Autorka prac z zakresu aksjologicznych podstaw pedagogiki ogólnej i uniwersyteckiej, badaczka pedagogiki katolickiej w Polsce. Współautorka i redaktor 12 książek, w tym: trzytomowej serii Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność (2012, 2013, 2015); Aksjologia edukacji dorosłych (2004), Uniwersytet i wartości (2007), Aksjologia w kształceniu pedagogów (2008), Chrześcijańskie inspiracje w pedagogice (2011). Redaktor naczelna rocznika "Polska Myśl Pedagogiczna". Autorka monografii: Sytuacja szkolna początkujących licealistów (1992), Wychowanie do wolności wyboru. Ponadczasowy wymiar pedagogiki F.W. Foerstera (1998, 2008), Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce 1918-1939 (2013).

Dr Dominika Jagielska - pracownik Uniwersytetu Jagiellońskiego, asystent w Zakładzie Pedagogiki Szkoły Wyższej i Polskiej Myśli Pedagogicznej w Instytucie Pedagogiki UJ. Autorka monografii Hybrydy ideologii edukacyjnych polskich polityków (2014) oraz rozpraw: Problem ideologii w wychowaniu z perspektywy personalizmu chrześcijańskiego (2011), Filozoficzne podstawy systemu pedagogicznego zmartwychwstańców w pismach Piotra Semenenki (2013), Wybrane pojęcia i kategorie konserwatywnych koncepcji wychowania społecznego z lat 1918-1939 w Polsce (2015).

Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego

Wstęp (Janina Kostkiewicz)

Rozdział 1. Życie i dzieło Andrzeja Niesiołowskiego (Janina Kostkiewicz)

1.1. Przedstawiciel pokolenia wielkiej miłości Ojczyzny

1.2. Życie, studia, praca, rodzina - wojenna zagłada

1.3. Twórczość naukowa i działalność społeczna

1.3.1. Młodzieńczy program pracy społeczno-wychowawczej

1.3.2. Praca naukowa i publicystyczna

1.3.3. Człowiek czynu - działalność społeczna i polityczna

1.3.4. Rękopisy z oflagów

Rozdział 2. Pedagogika humanizmu społecznego jako "zobowiązanie do osobowego rozwoju"

2.1. Humanizm pedagogiki Andrzeja Niesiołowskiego - cechy charakterystyczne (Janina Kostkiewicz)

2.2. Między pedagogiką kultury a pedagogiką personalistyczną (Janina Kostkiewicz)

2.2.1. Pedagogika kultury: praca oświatowa jako autorska koncepcja "podniesienia" narodu po zaborach

a) Formy i metody pracy oświatowej na rzecz rozwoju kulturalnego

b) Koncepcja kół oświatowo-wychowawczych

2.3. Personalizm jako: postawa i metoda działania, "narzędzie naprawy" kultury i losów cywilizacji, antyteza epoki totalitaryzmów (Janina Kostkiewicz)

2.4. Propersonalistyczne aspekty pedagogiki i wychowania

2.4.1. Ideał wychowania "nowego człowieka" − założenia i pedagogiczne środki realizacji (Dominika Jagielska)

2.4.2. Ideologia wychowawcza - próba zmiany znaczeń (Janina Kostkiewicz)

a) Zasadność podejmowania zagadnienia ideologii wychowawczej na gruncie pedagogiki

b) Geneza i podstawowe właściwości ideologii w ujęciu Andrzeja Niesiołowskiego

2.4.3. Pojęcie, funkcje i struktura ideologii w koncepcji Andrzeja Niesiołowskiego (Dominika Jagielska)

2.4.4. Katolicka ideologia wychowawcza (Dominika Jagielska)

a) Religia a ideologia w koncepcji Andrzeja Niesiołowskiego

b) Struktura i założenia katolickiej ideologii wychowawczej

Rozdział 3. Pedagogika społecznego humanizmu jako "zaangażowanie w przebudowę struktur życia społecznego"

3.1. Wychowanie do życia w społeczeństwie i dla społeczeństwa (Dominika Jagielska)

3.1.1. Kultura społeczna i naród jako fundamenty wychowania społecznego

a) Kultura społeczna i jej znaczenie wychowawcze

b) Naród jako nośnik kultury społecznej

3.1.2. Wychowanie społeczne - założenia, cele, metody realizacji

3.1.3. Kondycja rodziny i jej rola w wychowaniu do życia w społeczeństwie i dla społeczeństwa

3.1.4. Znaczenie oświaty dla rozwoju społeczeństwa - dlaczego niemożliwa jest oświata neutralna światopoglądowo?

3.2. Sprawiedliwość społeczna w pismach Andrzeja Niesiołowskiego (Dominika Jagielska)

3.2.1. Kwestia robotnicza i chrześcijański program społeczny

3.2.2. Sytuacja polskiej wsi. Bieda i bezrobocie a problem reagraryzacji

3.2.3. Inne problemy ówczesnego społeczeństwa i propozycje ich rozwiązania w piśmiennictwie Andrzeja Niesiołowskiego

3.3. Humanizm społeczny w pedagogicznym myśleniu o reformie struktur społecznych - idea i rola organizacji (Janina Kostkiewicz)

Zakończenie (Dominika Jagielska)

Bibliografia (Dominika Jagielska, Janina Kostkiewicz)

Bibliografia prac Andrzeja Niesiołowskiego

Opracowania i literatura uzupełniająca

Załączniki

Wybór pism

Andrzej Niesiołowski − Problemat konsumenta kulturalnego i polityki kulturalnej (wybór i opracowanie Dominika Jagielska)

Andrzej Niesiołowski − Metody realizacji wychowania społecznego (wybór i opracowanie Janina Kostkiewicz)

Andrzej Niesiołowski − Założenia aksjologiczne katolickiej ideologii wychowawczej (wybór i opracowanie Janina Kostkiewicz)

Andrzej Niesiołowski − [Recenzja]: Ludwik Chmaj: Kierunki i prądy pedagogiki współczesnej, "Nasza Księgarnia". Warszawa 1958, s. 752 (wybór i opracowanie Janina Kostkiewicz)

Dokumenty z życia i pracy Andrzeja Niesiołowskiego (pozyskanie - Janina Kostkiewicz)

Dyplom nauczyciela szkół średnich

Podanie o wszczęcie przewodu habilitacyjnego

Fragmenty korespondencji w sprawie rękopisów z oflagu

Fotografie

Szczegóły

Inne książki tego autora

Książki z tej samej kategorii

Opinie

Dostawa i płatność

Szczegóły

Okładka: Miękka

Rozmiar: 155 x 230 mm

ID: 9788323339533

Inne książki: Dominika Jagielska

Twarda , 72h wysyłka
Nowa Wyprzedaż

Taniej o 1.74 zł 29.40 zł

Kostkiewicz Janina
Miękka , W magazynie
Używana Wyprzedaż

Taniej o 26.26 zł 0.00 zł

Inne książki: Pedagogika, dydaktyka

Broszurowa , 72h wysyłka
Nowa Wyprzedaż Okazja

Taniej o 3.25 zł 39.90 zł

Miękka ze... , W magazynie
Używana Wyprzedaż Okazja

Taniej o 25.85 zł 59.00 zł

Twarda z o... , W magazynie
Używana Wyprzedaż Okazja

Taniej o 5.63 zł 99.00 zł

Broszurowa , 72h wysyłka
Nowa Wyprzedaż Okazja

Taniej o 2.05 zł 25.20 zł

Twarda , W magazynie
Używana Okazja

Taniej o 17.74 zł 35.60 zł

Miękka , W magazynie
Używana Wyprzedaż Okazja

Taniej o 14.64 zł 29.40 zł

Opinie użytkowników
0.0
0 ocen i 0 recenzji
Reviews Reward Icon

Napisz opinię o książce i wygraj nagrodę!

W każdym miesiącu wybieramy najlepsze opinie i nagradzamy recenzentów.

Dowiedz się więcej

Wartość nagród w tym miesiącu

700 zł

Napisz opinię i wygraj nagrodę!
Twoja ocena to:
wybierz ocenę 0
Treść musi mieć więcej niż 50 znaków

Dodaj swoją opinię

Zaloguj się na swoje konto, aby mieć możliwość dodawania opinii.

Czy chcesz zostawić tylko ocenę?

Dodanie samej oceny o książce nie jest brane pod uwagę podczas losowania nagród. By mieć szansę na otrzymanie nagrody musisz napisać opinię o książce.

Sposoby dostawy

Płatne z góry

InPost Paczkomaty 24/7

InPost Paczkomaty 24/7

13.99 zł

Darmowa dostawa od 190 zł

ORLEN Paczka

ORLEN Paczka

11.99 zł

Darmowa dostawa od 190 zł

Kurier GLS

Kurier GLS

12.99 zł

Darmowa dostawa od 190 zł

Kurier DPD

Kurier DPD

13.99 zł

Darmowa dostawa od 190 zł

Pocztex Kurier

Pocztex Kurier

12.99 zł

Darmowa dostawa od 190 zł

Kurier GLS - kraje UE

Kurier GLS - kraje UE

69.00 zł

Odbiór osobisty (Dębica)

Odbiór osobisty (Dębica)

3.00 zł

Płatne przy odbiorze

Kurier GLS pobranie Kurier GLS pobranie

23.99 zł

Sposoby płatności

Płatność z góry

Przedpłata

platnosc

Zwykły przelew info