Książka - Lewiatan

DODAJ DO LISTY ŻYCZEŃ

Masz tę lub inne książki?

Sprzedaj je u nas

Lewiatan

Lewiatan

DODAJ DO LISTY ŻYCZEŃ

Masz tę lub inne książki?

Sprzedaj je u nas

Niezwykła wyrazistość języka, dbałość o zachowanie związków między argumentami, nieodparta logika, rozległość struktury wywodu oraz wiedza i inteligencja, które wszystko to pozwalają połączyć, są w Lewiatanie niezawodnie obecne. Właśnie one sprawiły, że jest to jedna z najważniejszych, najbardziej wpływowych i skłaniających do polemiki książek, które kiedykolwiek napisano, i jedyna w języku angielskim praca z dziedziny filozofii politycznej, mająca rangę porównywalną z rangą dzieł Platona, Arystotelesa, Hegla i Marksa.Myśl przewodnią Lewiatana można streścić krótko. Najpierw wykazuje się, że natura ludzka wyraża się najpełniej w dążeniu do samozachowania i zdobycia wszystkiego, co dana jednostka uważa za swoje indywidualne dobro. Przy założeniu, że zwykle funkcjonuje w taki sposób, efektem jej niczym nie ograniczonego działania musi być żałosny konflikt między odosobnionymi jednostkami, z których każda zawiera wszystko to, co może zdobyć. Hobbes nazywa to stanem wojny. Jednakże ludziom wystarcza mądrości, by zrozumieć, jakie zasady pokoju trzeba sobie narzucić, aby uniknąć stanu wojny każdego z każdym. Zobowiązanie wszystkich do respektowania praw naturalnych osiąga się w wyniku umowy, na mocy której każdy wyrzeka się prawa natury (prawa do czynienia wszystkiego, czego chce w danym momencie) na rzecz suwerennej władzy w społeczeństwie politycznym. Suweren wymusza stosowanie się do praw naturalnych i wszystko, co z tego wynika. Reszta Lewiatana poświęcona jest zdefiniowaniu struktur religijnych, prawnych i konstytucyjnych, które pozwalają utrzymać suwerenną władzę w pokojowym i bezpiecznym bycie politycznym.Nie istnieje filozofia polityczna, która byłaby bardziej wszechstronna, miałaby bardziej zwartą strukturę wewnętrzną i była staranniej uzasadniona niż ta, którą Hobbes wyłożył w Lewiatanie. Podważa ona nasze konwencjonalne założenia i jest niepokojąca. W imię pokoju i ładu społecznego nie wolno przyznać religii prawa do władzy politycznej i autorytetu moralnego, które ona sobie często przypisuje. Chcąc przeciwdziałać politycznym schorzeniom i powstrzymać stan wojny, trzeba czasem podporządkować się rządom, które budzą w nas głęboką niechęć. Najbardziej powszechne i najsilniejsze cechy ludzkiej natury są nieprzyjemne i społecznie destrukcyjne. Nowoczesny człowiek, jeśli nie cała ludzkość, jest zatrważająco podobny do sporządzonego przez Hobbesa naszego portretu - skłonny do bezwzględnej rywalizacji, zaborczy, zachłanny, niecierpliwy, indywidualistyczny, egocentryczny i nienasycony w swoim pożądaniu wszystkiego, w czym widzi własne dobro. Właśnie tego aspektu realizmu nie doceniali niemal wszyscy inni filozofowie polityczni, Hobbes zaś go uwypuklił, dążąc do uchronienia nas przed życiem zgodnym z naszą naturą i przez nas samych uformowanym życiem, które byłoby samotne, ubogie, przykre, prymitywne i krótkie.

Wybierz stan zużycia:

WIĘCEJ O SKALI

Niezwykła wyrazistość języka, dbałość o zachowanie związków między argumentami, nieodparta logika, rozległość struktury wywodu oraz wiedza i inteligencja, które wszystko to pozwalają połączyć, są w Lewiatanie niezawodnie obecne. Właśnie one sprawiły, że jest to jedna z najważniejszych, najbardziej wpływowych i skłaniających do polemiki książek, które kiedykolwiek napisano, i jedyna w języku angielskim praca z dziedziny filozofii politycznej, mająca rangę porównywalną z rangą dzieł Platona, Arystotelesa, Hegla i Marksa.Myśl przewodnią Lewiatana można streścić krótko. Najpierw wykazuje się, że natura ludzka wyraża się najpełniej w dążeniu do samozachowania i zdobycia wszystkiego, co dana jednostka uważa za swoje indywidualne dobro. Przy założeniu, że zwykle funkcjonuje w taki sposób, efektem jej niczym nie ograniczonego działania musi być żałosny konflikt między odosobnionymi jednostkami, z których każda zawiera wszystko to, co może zdobyć. Hobbes nazywa to stanem wojny. Jednakże ludziom wystarcza mądrości, by zrozumieć, jakie zasady pokoju trzeba sobie narzucić, aby uniknąć stanu wojny każdego z każdym. Zobowiązanie wszystkich do respektowania praw naturalnych osiąga się w wyniku umowy, na mocy której każdy wyrzeka się prawa natury (prawa do czynienia wszystkiego, czego chce w danym momencie) na rzecz suwerennej władzy w społeczeństwie politycznym. Suweren wymusza stosowanie się do praw naturalnych i wszystko, co z tego wynika. Reszta Lewiatana poświęcona jest zdefiniowaniu struktur religijnych, prawnych i konstytucyjnych, które pozwalają utrzymać suwerenną władzę w pokojowym i bezpiecznym bycie politycznym.Nie istnieje filozofia polityczna, która byłaby bardziej wszechstronna, miałaby bardziej zwartą strukturę wewnętrzną i była staranniej uzasadniona niż ta, którą Hobbes wyłożył w Lewiatanie. Podważa ona nasze konwencjonalne założenia i jest niepokojąca. W imię pokoju i ładu społecznego nie wolno przyznać religii prawa do władzy politycznej i autorytetu moralnego, które ona sobie często przypisuje. Chcąc przeciwdziałać politycznym schorzeniom i powstrzymać stan wojny, trzeba czasem podporządkować się rządom, które budzą w nas głęboką niechęć. Najbardziej powszechne i najsilniejsze cechy ludzkiej natury są nieprzyjemne i społecznie destrukcyjne. Nowoczesny człowiek, jeśli nie cała ludzkość, jest zatrważająco podobny do sporządzonego przez Hobbesa naszego portretu - skłonny do bezwzględnej rywalizacji, zaborczy, zachłanny, niecierpliwy, indywidualistyczny, egocentryczny i nienasycony w swoim pożądaniu wszystkiego, w czym widzi własne dobro. Właśnie tego aspektu realizmu nie doceniali niemal wszyscy inni filozofowie polityczni, Hobbes zaś go uwypuklił, dążąc do uchronienia nas przed życiem zgodnym z naszą naturą i przez nas samych uformowanym życiem, które byłoby samotne, ubogie, przykre, prymitywne i krótkie.

Szczegóły

Inne książki tego autora

Książki z tej samej kategorii

Opinie

Dostawa i płatność

Szczegóły

Okładka: Miękka

Ilość stron: 838

Rok wydania: 2009

Rozmiar: 145 x 205 mm

ID: 9788389372376

Autorzy: Thomas Hobbes

Wydawnictwo: Aletheia

Inne książki: Thomas Hobbes

Miękka , W magazynie
Używana Okazja

Taniej o 7.75 zł 80.00 zł

Thomas Hobbes
Broszurowa , 72h wysyłka
Nowa

Taniej o 21.28 zł 0.00 zł

Inne książki: Matematyka

Miękka , W magazynie
Używana Okazja

Taniej o 10.55 zł 41.47 zł

Frank Littek
Miękka ze... , W magazynie
Używana Okazja

Taniej o 15.92 zł 39.90 zł

Twarda , W magazynie
Używana Okazja

Taniej o 16.97 zł 39.90 zł

Broszurowa , W magazynie
Używana Okazja

Taniej o 13.74 zł 37.95 zł

Broszurowa , 72h wysyłka
Nowa Wyprzedaż
Broszurowa , 72h wysyłka
Nowa Wyprzedaż Okazja

Taniej o 3.89 zł 47.99 zł

Opinie użytkowników
0.0
0 ocen i 0 recenzji
Reviews Reward Icon

Napisz opinię o książce i wygraj nagrodę!

W każdym miesiącu wybieramy najlepsze opinie i nagradzamy recenzentów.

Dowiedz się więcej

Wartość nagród w tym miesiącu

700 zł

Napisz opinię i wygraj nagrodę!
Twoja ocena to:
wybierz ocenę 0
Treść musi mieć więcej niż 50 znaków

Dodaj swoją opinię

Zaloguj się na swoje konto, aby mieć możliwość dodawania opinii.

Czy chcesz zostawić tylko ocenę?

Dodanie samej oceny o książce nie jest brane pod uwagę podczas losowania nagród. By mieć szansę na otrzymanie nagrody musisz napisać opinię o książce.

Sposoby dostawy

Płatne z góry

InPost Paczkomaty 24/7

InPost Paczkomaty 24/7

13.99 zł

Darmowa dostawa od 190 zł

ORLEN Paczka

ORLEN Paczka

11.99 zł

Darmowa dostawa od 190 zł

Kurier GLS

Kurier GLS

12.99 zł

Darmowa dostawa od 190 zł

Kurier DPD

Kurier DPD

13.99 zł

Darmowa dostawa od 190 zł

Pocztex Kurier

Pocztex Kurier

12.99 zł

Darmowa dostawa od 190 zł

Kurier GLS - kraje UE

Kurier GLS - kraje UE

69.00 zł

Odbiór osobisty (Dębica)

Odbiór osobisty (Dębica)

3.00 zł

Płatne przy odbiorze

Kurier GLS pobranie Kurier GLS pobranie

23.99 zł

Sposoby płatności

Płatność z góry

Przedpłata

platnosc

Zwykły przelew info